Nadat in 2018 Albert Heijn marktaandeel moest inleveren op de Nederlandse retailmarkt, wist het in 2019 zijn positie te behouden met 34,9%. De grootste groeier in 2019 was Jumbo die zijn marktaandeel zag stijgen met 1,8%. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen die het vanochtend publiceerde.
Anders dan in 2018 moesten de discounters marktaandeel inleveren. Zowel Aldi als Lidl zagen hun marktaandeel met 0,2% afnemen. Coop zag ook een stijging in zijn marktaandeel met 0,4% die in lijn is met de integratie van de winkels van Emté die het samen met Jumbo heeft gekocht.
Supermarktomzet boven de 40 miljard
De omzet van de Nederlandse supermarkten steeg in 2019 naar 40,5 miljard euro, een stijging van 4,2% ten opzichte van 2018, aldus onderzoeksbureau IRI die vanochtend ook de cijfers marktaandeel in de Nederlandse retail publiceerde. De groei is vooral te danken aan de Btw-verhoging vorig jaar maar ook door de groei in online verkoop en hogere prijzen voor duurzamere en diervriendelijke producten.
Marqt en Agrimarkt
Voor het eerst in 2019 nam Nielsen ook de cijfers mee van Marqt en Agrimarkt. Marqt is goed voor 0,2% marktaandeel. Agrimarkt werd eind 2019 overgenomen door Jumbo. De zes filialen die de retailer had in Zuidwest Nederland werden omgebouwd naar Jumbo en Lidl.
Herberekening Aldi
De manier waarop Nielsen de cijfers verwerkte van Aldi is in 2019 aangepast van een inschatting naar daadwerkelijke cijfers. Deze wijzigingen hadden echter een impact op de marktaandelen van beide jaren.
Cijfers van Nielsen
Cijfers gepubliceerd door IRI