Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rijksuniversiteit Groningen:

"Consumenten biologische producten laten kiezen gaat niet vanzelf"

Klimaatverandering, stikstofcrisis, energietransitie, vliegschaamte – (niet) duurzaam gedrag is een thema waar je vandaag de dag bijna niet omheen kunt. Voedsel heeft een centrale positie in de discussie over duurzaamheid. Om op lange termijn genoeg voedsel te produceren, is het belangrijk om hier duurzame methoden voor te vinden met zo min mogelijk schade voor de grond en het ecosysteem. Daarom laat de markt voor biologisch voedsel ook een sterke groei van bijna 10% per jaar zien – maar de groeicijfers kunnen niet verbloemen dat het marktaandeel van biologisch voedsel nog steeds laag is. In 2018 was bijvoorbeeld het marktaandeel van biologisch voedsel en drinken in de totale voedingsomzet in Nederland maar 3,4 procent.

Hoe komt het dat consumenten niet vaker voor duurzame consumptie kiezen? Vaak wordt als argument aangevoerd dat duurzaam vooral duur is, maar onderzoek laat zien dat er wellicht meer aan de hand is dan dat.

Uit onderzoek van prof. dr. Jenny van Doorn en collega’s blijkt dat biologische producten bijvoorbeeld niet altijd als beter ervaren worden. Integendeel, als het om voedsel gaat wat we consumeren omdat we ervan willen genieten, zoals bier of chocolade, associëren veel consumenten biologisch met mindere kwaliteit en minder lekker. Dat zorgt weer voor een terughoudendheid om dit soort producten te kopen. Vooral zijn mensen niet bereid om voor biologisch meer te betalen.

In een ander onderzoek vinden we op basis van supermarktdata dat de populariteit van biologische producten van veel factoren afhangt. Ten eerste van het type consument: vooral milieubewuste consumenten kopen biologisch. Zij vinden het niet erg om er meer voor te betalen of naar een andere winkel te moeten om de producten te kopen. Dit marktsegment is niet zo groot, wat het nog lage marktaandeel van biologisch mede verklaart. Ten tweede is biologisch populairder in het geval van vers voedsel dan bij bewerkt voedsel en weer minder populair voor op genot gericht voedsel.

Het onderzoek laat zien dat consumenten duurzaam laten kiezen niet vanzelf zal gaan. Vooral de kwaliteitswaarneming van duurzaam voedsel speelt daarbij een centrale rol voor de consument.

Bron: RUG

Publicatiedatum: