Containerrederijen blijven de toeslagen verhogen voor de backhaul(retourvracht) op Aziatische en Chinese koelcontainervervoer nu het coronavirus de vaarschema's en beschikbaarheid van koelcontainers ontwricht.
Nu rederijen meer afvaarten uit Azië moet annuleren vanwege de kleinere export uit China als gevolg van de corona-uitbraak komt de ruimte op de backhaul van de voornaamste handelsroutes onder druk te staan.
CMA CGM rekent per 15 maart een toeslag van €273,52 per container voor droge vracht tussen Noord-Europa en China en havens in Noord- en Zuid-Azië. Hapag-Lloyd heeft bekendgemaakt per 1 maart een toeslag van €296,22 per container in te voeren.
Ondertussen is volgens Maersk Line de beschikbaarheid van aansluitingen voor koelcontainers in de grote Chinese havens verslechterd. De Deense rederij heft momenteel een congestietoeslag van €911 per koelcontainer voor ladingen naar Shanghai en Xingang. Deze zullen per 28 februari worden uitgebreid naar Ningbo voor niet FMC-zendingen (Federal Maritime Commission) en vanaf 22 maart ook voor FMC-zendingen.
Maersk raadt verladers aan om bij koelcontainervervoer voor andere havens in China te kiezen en biedt gratis de mogelijkheid aan om de haven van bestemming te wijzigen voor koelcontainers die nu al in transit zijn.
Bron: seatrade-maritime.com