Vorige week organiseerde de Southeastern Produce Council haar jaarlijks terugkerende evenement Southern Exposure. Het thema van dit jaar was Mardi-Gras. De vakbeurs vond plaats in Tampa (Florida) en werd op donderdag afgetrapt met een golftoernooi, op vrijdag gevolgd door informatieve. Op schrikkeldag was de agenda gevuld met een keynote-speech van Tony Dungby en een vakbeurs in de middag. Het populaire evenement wist weer veel bezoekers, retailers en andere geïnteresseerden naar de 'Sunshine state' te trekken, waar zij hun netwerk uit konden breiden, bestaande banden aan konden halen en zich konden amuseren. Met de zonneschijn hadden zij het beter kunnen treffen maar de exposanten en aanwezigen waren het erover eens dat er verder niets te verbeteren viel want dit evenement heeft alles!
Klik hier voor het fotoverslag van de vakbeurs
Het evenement is zo populair dat exposanten op een wachtlijst moeten staan om in aanmerking te komen voor een stand. "Je komt er als nieuwe exposant eigenlijk niet tussen, tenzij je sponsor wordt," aldus een aantal aanwezigen. De SEPC beperkt het aantal stands opzettelijk omdat ze de vakbeurs intiem willen houden en tegelijk streven naar een hoge koper-leveranciersratio.
Van oudsher komen kopers in groten getale op het driedaagse evenement af, dat de mogelijkheid tot netwerken, educatieve sessies en een vakbeurs combineert. "Deze beurs heeft een aangename sfeer," zegt Krista Beckstead van Starr Ranch Growers. "Ik geef de voorkeur aan een regionaal evenement zoals dit omdat het intiemer van opzet is en volop mogelijkheden tot netwerken en het ontmoeten van nieuwe mensen biedt."
Don Roper van Honeybear Brands was dolenthousiast over de belangstelling gedurende de dag. "We hebben onze vaste klanten gesproken en kennis gemaakt met potentiële nieuwe klanten. Er kwamen mensen uit verschillende regio's op het evenement af, dat niet langer alleen gericht is op het zuidoosten van de VS. Er waren bezoekers uit de hele VS, Canada en zelfs Latijns-Amerika aanwezig."
Uitbreiden in nieuwe productcategorieën
Naast de 277 bedrijven die als exposant aanwezig waren, was er ook een kleine afdeling ingericht als Innovation Station, waar bedrijven hun nieuwste ontwikkelingen konden presenteren. In de innovation-stand van Red Sun Farms werd de met een award onderscheiden paarse Yoom-tomaat van Syngenta gepresenteerd. Op de beursvloer richtten veel bedrijven zich op innovaties die het voor consumenten makkelijker maken om gezond te eten, zowel thuis als onderweg. Zo zal er binnenkort een paddenstoelenmaaltijdpakket van Highline Mushrooms op de markt verschijnen. Diverse aardappelbedrijven presenteerden nieuwe magnetronproducten, voorgekruid en in minder dan tien minuten te bereiden.
Ook de trend om plastic te reduceren en te verduurzamen houdt aan. Starr Ranch Growers presenteerde een nieuwe appelverpakking ter vervanging van clamshells en Continental Fresh ontwikkelde een nieuw etiket en een nieuwe verpakking ter promotie van de projecten voor schoon water waar het bedrijf aan werkt.
Klik hier voor het fotoverslag.
Volgend jaar zal de SEPC van 25 tot 27 februari gehouden worden in Orlando.