Fresh Del Monte Produce maakte de financiële resultaten bekend van het eerste kwartaal eindigend op 27 maart 2020.
De netto-omzet voor het eerste kwartaal van 2020 bedroeg $1.118 miljoen (ruim €1.028 miljoen euro), vergeleken met $1.154,2 miljoen (ruim €1.061,6 miljoen) in het eerste kwartaal van 2019. De daling van de nettoverkoop was toe te schrijven aan de lagere nettoverkoop in alle segmenten van het bedrijf.
De schatting is dat de Covid-19-pandemie de nettoverkoop tijdens het eerste kwartaal van 2020 met ongeveer $27 miljoen (bijna €25 miljoen) benadeelde in de segmenten versproducten, bananen en toegevoegde waarde in vergelijking met de bedrijfsverwachtingen voor deze segmenten.
Bovendien bleef het effect van het vrijwillig terugroepen van producten bij de dochteronderneming van het bedrijf, Mann Packing, in het vierde kwartaal van 2019 de netto-omzet beïnvloeden, in het bedrijfssegment van de versproducten en de toegevoegde waarde, aangezien de volumes niet zijn teruggekeerd naar het niveau van voor de terugroeping.
De brutowinst voor het eerste kwartaal van 2020 bedroeg $68,5 miljoen (bijna €63 miljoen), vergeleken met $95,1 miljoen (bijna €87,4 miljoen) in het eerste kwartaal van 2019. De gecorrigeerde brutowinst in het eerste kwartaal van 2020 bedroeg $76,5 miljoen (bijna €70,3 miljoen), vergeleken met $95,1 miljoen (bijna €87,4 miljoen) in het eerste kwartaal van 2019.
De daling van de brutowinst was hoofdzakelijk toe te schrijven aan de lagere brutowinst in de segmenten versproducten, bananen en toegevoegde waarde, die gedeeltelijk gecompenseerd werd door een hogere brutowinst in het bedrijfssegment overige producten en diensten.
De brutowinst werd ook beïnvloed door voorraadafschrijvingen ter waarde van $8 miljoen (ruim €7,3 miljoen), hoofdzakelijk met betrekking tot de verminderde vraag in het distributiekanaal van de voedingsdienst van het bedrijf als resultaat van de door de overheid opgelegde verplichte sluitingen en sociale afstandsinitiatieven door Covid-19, samen met hogere zeevracht-, productie- en inkoopkosten.
"We werden in het eerste kwartaal van 2020 in onze wereldwijde activiteiten uitgedaagd toen we door de tegenwind van de Covid-19-pandemie navigeerden", aldus Mohammad Abu-Ghazaleh, voorzitter en CEO. "Het begon in januari in Azië en oplopend in maart werden onze verkopen in al onze markten beïnvloed. De wereldwijde aanwezigheid van ons bedrijf in de retail versproductenhandel, de diversiteit van onze productportefeuille en de efficiëntie en flexibiliteit van onze activiteiten stelden ons echter in staat om ons snel aan te passen aan de Covid-19-pandemie. De vraag op korte termijn in ons foodservice-distributiekanaal, de netto-omzet van producten met een hogere prijs, zoals ananassen, avocado's en vers gesneden groenten en fruit, blijft een uitdaging, maar we blijven ons inzetten om onze klanten zonder onderbreking te bedienen. In termen van liquiditeit menen wij dat onze liquide middelen, de beschikbaarheid van onze kredietfaciliteit en de kasstromen van onze activiteiten voldoende zullen zijn om onze activiteiten onder controle te houden."
Om de volledige financiële resultaten te lezen, klik hier.