Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nielsen:

"Supermarktomzet zal dit jaar met 5,7% groeien"

De omzet van de supermarkten in Nederland zal in 2020 met 5,7% groeien, aldus Nielsen. Voor de uitbraak van COVID-19 bedroeg de omzet van de supermarkten gemiddeld ongeveer 2,7%.

"In tijden van economische zorgen of recessie zou je denken dat supermarkten een negatieve invloed kunnen ondervinden - maar het is eigenlijk het omgekeerde", aldus Hans Feenstra, Analytics Leader voor Nielsen Benelux. "Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horeca bezoek als gevolg van de verwachte recessie, er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten. Hierdoor is de verwachting dat zowel in 2020 als in 2021 de groei in supermarkten op een hoger niveau zal komen te liggen”.

De werkelijke supermarktomzet van week 8 tot en met 17 groeide met 11%, waarbij de laatste week (week 17) in totaal 17,7% op jaarbasis bedroeg. "De supermarktomzet van vorige week was weer abnormaal, want het was twee weken na Pasen en pre-Koningsdag. Meestal zien we een hobbel van beide factoren door het winkelpatroon na en ter voorbereiding op de feestdagen. Over het geheel genomen zien we een totaal van EUR 682 miljoen aan extra supermarktomzet als gevolg van COVID-19."

Voor meer informatie:
www.nielsen.com  

Publicatiedatum: