“Tot nu toe was er nog geen bekend ras van platte nectarines op de markt. Zeer weinig mensen weten überhaupt dat er platte nectarines bestaan. Het belangrijkste probleem van de platte nectarine is dat hij geen perfect gesloten stampersluiting heeft, waardoor er micro-organismen het fruit kunnen binnendringen en hij minder lang houdbaar is. Hij is met andere woorden commercieel niet echt interessant”, zegt Ángel Vallin, van het Franse Agro Sélections Fruits (ASF).
De afgelopen 14 jaar heeft ASF hard gewerkt aan de ontwikkeling van platte nectarines met stampersluiting, waarbij het ook nooit het aspect maak uit het oog heeft verloren. Dit seizoen is het dan eindelijk zover met de lancering van het merk Ondine.
“Ondine is de eerste volledig gesloten en smaakvolle platte nectarine. De belangstelling voor dit product bij de grote afzetketens is overweldigend. Het is een product dat voldoet aan alle eisen van het segment fingerfood of gourmet snacking: het is niet alleen gezond en lekker, maar ook heel gemakkelijk te eten. In tegenstelling tot de platte perzik, waarvan de pluizige schil onaangenaam kan aandoen of zelfs aanleiding kan geven tot allergische reacties, is de schil van de nectarine veel dunner. Bij het bijten in een nectarine is de consument zich nauwelijks bewust van de schil”, vertelt Ángel Vallin. "De platte nectarine Ondine is het perfecte on-the-go-product. Je kunt het overal en om het even wanneer eten. En het valt in de smaak bij elke leeftijdscategorie."
Ondine is het merk voor een assortiment rassen die de hele afzetkalender beslaan: van juni tot oktober met fruit uit Spanje, Frankrijk, Italië en Marokko, en van januari tot april met nectarines van het zuidelijk halfrond.
“We hebben ons volledig gefocust op smaak en daarom kunnen we geen platte nectarines aanbieden in april en mei. We gaan van start in de maand juni met rassen met een lange cyclus en een hoge brix. Een van de grootste problemen waar steenfruit mee te kampen heeft, is het gebrek aan consistentie, kwaliteit en smaak vanwege de overvloed aan variëteiten op de markt. De consument kan nu eens een goede ervaring opdoen maar dan weer ontgoocheld worden en dat komt de afzet uiteraard niet ten goede. Smaak is en blijft de sleutel tot succes”, zegt Ángel Vallin. "Ondine heeft een zeer zoete smaak met een gemiddelde brix van 15º en een goede balans tussen zuurgraad en aromatische tonen van pruim, nectarine en honing."
"Dit seizoen ligt Ondine in supermarktketens in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar in de toekomst willen we ook aanwezig zijn in de meeste Europese landen. Ondine heeft veelbelovende vooruitzichten in het verschiet. Al wie heeft meegewerkt aan dit project over de hele wereld, is trots en blij de consument fruit aan te kunnen bieden dat perfect aansluit bij de nieuwe trends”, besluit Ángel Vallin.
Het Franse bedrijf ASF is al meer dan 40 jaar actief in de plantenveredeling van appel en steenfruit (perzik, nectarine, platte perzik, kers, abrikoos). Het heeft eigen commerciële merken zoals Regal'in en vaste partnerships met belangrijke marketingbedrijven. Daarnaast staat het bedrijf ook in direct contact met de retail, zodat het perfect op de hoogte is van de voorkeuren van de consument.
Voor meer informatie:
Ángel Vallin
Agro Selections Fruits
Route d'Alenya
La Prade de Mousseillous
66200 Elne (Frankrijk)
[email protected]
www.regal-in.com