Vandaag publiceerde Greenyard haar jaarresultaten en kan over het afgesloten boekjaar 2019/2020 positieve resultaten voorleggen. De hoopgevende cijfers zijn het gevolg van het Transformatieplan.
Na een slecht boekjaar 2018/2019, door de listeriabesmetting in Hongarije, aanvoerproblemen door droogte en prijsdruk voor verse groenten en fruit, stelde het bedrijf een Transformatieplan op. In het plan stonden drie pijlers centraal: het verstevigen van commerciële relaties (o.a met retailers), hogere efficiëntie en lagere kosten en desinvesteringen om de focus op de kernactiviteiten van het bedrijf en de financiële situatie te verbeteren. Na een jaar lijkt het Transformatieplan zijn vruchten af te werpen.
In het afgelopen boekjaar realiseerde de groenten- en fruitreus meer omzet en boekte Greenyard een hogere brutobedrijfswinst. De omzet kwam uit op 4.061 miljoen euro (+3,8%). De brutobedrijfswinst groeide met bijna de helft tot 95,7 miljoen euro (+48,4%). De grootste groei liet de afdeling Fresh (verse groenten en fruit) zien. De winst van Fresh groeide met 73,9% tot 43,4 miljoen euro. Ook de brutobedrijfswinst van Long Fresh (diepvries) nam met 28,8% en bedroeg 53,9 miljoen euro.
Ondanks de positieve cijfers blijft Greenyard netto in het rood staan. Het bedrijf verloor 68 miljoen euro. Echter in het boekjaar 2018/2019 leed Greenyard een verlies van 192 miljoen euro. Tevens slaagde de groenten- en fruitreis er in zijn schuldgraad terug te dringen van 7,1 naar 4,4. Het herstel is onder andere te danken aan de verbetering van de winstgevendheid en werkkapitaal, de herstelde focus op cash en de opbrengst uit desinvesteringen.
Hein Deprez, co-CEO zei vandaag: “We leven in turbulente tijden. Onze samenleving en onze klanten zijn veranderd. Ook ons bedrijf is veranderd. Deze verandering was nodig en zal ons voorbereiden op
de toekomst. De manier waarop we hebben gereageerd op de uitdaging om de toelevering van voedsel veilig te stellen tijdens de COVID-19-quarantaineperiode, toont duidelijk de kracht en relevantie van Greenyard. Daarom ben ik dankbaar voor de veerkracht en het harde werk van al onze collega's om onze positie in de markt opnieuw in te nemen en steeds weer het vertrouwen van onze klanten, telers en leveranciers te verdienen.”
Marc Zwaaneveld, co-CEO voegde daaraan toe: “Dit boekjaar begon net na de aankondiging van het Transformatieplan, gevolgd door de sterke implementatie ervan. Het was erg belangrijk om een
wendbare organisatie met een continue verbetercultuur op te zetten. Vanaf het begin toonde het Transformatieplan een onontgonnen potentieel op vlak van efficiëntie en winstgevendheid. Het herstel
zette het hele jaar door en overtrof de verwachtingen. Greenyard is op weg om weer financieel gezond te worden en zal klaar zijn voor duurzame groei.”
Klik hier voor het persbericht over de jaarcijfers.
Voor meer informatie:
Dennis Duinslaeger
Greenyard
+32 15 32 42 49
[email protected]
www.greenyard.group