Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
IG International stapt in blauwe bessenteelt

"Kiwi's, citrus en appelen zijn de meest populaire producten in India geworden"

De Indiase fruitmarkt is veranderd sinds het begin van de lockdown. Hoewel de beperkingen in bepaalde staten zijn opgeheven, hebben andere staten het nog steeds moeilijk. Het heeft geleid tot minder vraag naar de meer bederfelijke fruitsoorten, zoals druiven. Ondertussen zijn kiwi's en citrus populairder geworden in het land.

Pandemie nog niet voorbij
Hoewel de volledige lockdown een paar weken geleden is opgeheven, gaat de situatie in India de verkeerde kant op, zegt Shubha Wadhawan, inkoopdirecteur van IG International. "De lockdown is een beetje versoepeld, maar de situatie wordt steeds slechter. Vandaag hebben we het hoogste aantal besmettingsgevallen in 24 uur geregistreerd en het sterftecijfer stijgt nog steeds. Sommige staten in Zuid-India hebben de opsluiting verlengd tot het einde van de maand. Wat de economie betreft, zijn de zaken na de beperkingen een beetje verbeterd, maar nog steeds verre van normaal. Er is een grote verandering in het consumentengedrag en zelfs de productprofielen veranderen. Sommige belangrijke categorieën zoals druiven en peren, zijn minder populair, terwijl kiwi's, citrus en appelen nu de meest gevraagde producten zijn geworden."

Consument koopt steeds selectiever
De Indiase consument is ook van mentaliteit veranderd als het gaat om het kopen van fruit. De consument is nu beter geïnformeerd over het product dat hij wil kopen en is selectiever over de herkomst ervan, legt Wadhawan uit: "Met een gerust hart zien we een grote vraag naar deze producten, maar alleen van nieuwkomers. De oude aankomsten en de verouderde voorraad zijn moeilijker te verkopen. De consument is zeer selectief geworden. Daarnaast zien we dat de vraag naar premium appelen toeneemt. De consument selecteert fruit op basis van zijn conditie, niet op basis van zijn uiterlijk. Nu kijken ze ook naar de details en bestuderen ze de productinformatie vóór consumptie. De consument wordt ook steeds selectiever over de herkomst van het product dat hij of zij koopt. Peren, druiven en pruimen lijken hun charme en verkoop in India te verliezen. Omdat ze zeer bederfelijk van aard zijn, zijn ze minder gewild met minder import als gevolg."

IG Berries
IG International heeft onlangs haar nieuwe project gelanceerd in de vorm van IG Berries. "We zijn begonnen met ons eigen blauwe bessenproject, dat zich in het midden van India bevindt, in een bergachtig gebied met goede temperaturen. Het is een bedrijf dat is opgericht door IG International Pvt ltd India in samenwerking met Mountain Blue Orchards en Mano Babiolakis," zegt Wadhawan. "Het idee was om de beste blauwe bessen in India te kweken voor Indiase consumenten. De variëteiten die we kweken zijn exclusief voor GI Berries in India. De variëteiten hebben een zeer goede knapperigheid, grootte en smaak die past bij het profiel van de Indiase consument. De variëteit staat ook bekend om haar zoete aard, met afmetingen die gemiddeld rond de 20 mm liggen en een zeer hoog gehalte aan antioxidanten."

Top 5 in 2024
Wadhawan wijst erop dat IG Berries de lat hoog legt en dat het de bedoeling is om in 2024 tot de top vijf van Aziatische blauwe bessentelers te behoren. "Het oogstseizoen loopt van februari tot mei. Het is een heel goed raam, omdat er dan niet veel productie is. Chili is net klaar en het noordelijk halfrond begint net. Dit strategische voordeel zal ook wereldwijd goede markten voor deze bessen creëren. We zijn ervan overtuigd dat we op de wereldmarkt voor blauwe bessen kunnen concurreren met goede prijzen en een product van zeer hoge kwaliteit. IG Berries streeft naar een aanzienlijke verhoging van de productie en wil in 2024 ten minste een van de belangrijkste Aziatische bessenproducenten worden. We hebben onszelf ook een zeer hoog doel gesteld, om ervoor te zorgen dat we niet alleen een van de grootste telers zijn, maar ook fruit van zeer hoge kwaliteit leveren."

Gedeelde kennis en praktijkervaring
IG International is deze inspanning niet alleen begonnen, maar heeft de krachten gebundeld om haar kennis van deze nieuwe markt te vergroten. "De joint-venture en elke partner brengen hun eigen kennis mee en dat heeft IG Berries geholpen om te groeien als een belangrijke bessenspeler in India. IGIPL speelt een centrale rol in supply chain management en fruitmarketing, MBO en Mano Babiolakis hebben een vitale rol gespeeld in het back-end management. Het is ook belangrijk omdat blauwe bessen zeer moeilijk te telen zijn en het drie jaar heeft geduurd om een succesvolle oogst in 2020 te bereiken. Er zijn veel ups en downs in dit avontuur, maar het IG Berries-team is verenigd gebleven om het allemaal te laten gebeuren. Het is een trots moment voor ons allemaal bij IG Berries om een succesvolle oogst te hebben gehad. We hebben een aantal marketing tests gedaan en al onze kopers zijn erg blij met de kwaliteit van de bessen. We verwachten een zeer grote oogst in 2021 en we hebben er alle vertrouwen in dat we in staat zijn om succesvolle resultaten te behalen," besluit Wadhawan.

Voor meer informatie:
Shubha Wadhawan
IG International
+91 9899 9948 7775
[email protected]
www.iginternational.net

Publicatiedatum: