Op 30 juni 1995, oftewel 25 jaar geleden, richtten zeven telers Telersvereniging Prominent op. Ondernemers die met een betere smaak en kwaliteit het imago van de Nederlandse tomaat wilden verbeteren en hiervoor een meerprijs wilden realiseren.
En kijk waar de club met telers nu staat. Tijd voor een ‘bakkie’, vonden ze bij de telersvereniging. Voorzitter Jack Groenewegen, algemeen directeur Jan Opschoor en commercieel directeur van DOOR Perry Dekkers gingen daarom voor deze gelegenheid op pad. Onder het genot van een ‘bakkie’ koffie spraken ze een aantal mensen die hebben meegebouwd aan het Prominent van nu. Op zoek naar mooie verhalen en dromen over een zonnige toekomst.
Voorzitter Jack in gesprek met mensen die hebben meegebouwd aan het Prominent van nu, hier Ben Zwinkels van Rijk Zwaan. Foto: Frank v.d. Burg.
In het kader van het 25-jarig bestaan zijn Jack, Jan en Perry in de Prominenttruck gestapt en op pad gegaan. Ze spraken met mensen die Prominent hebben zien groeien. Hoe hebben zij die groei ervaren? En wat kenmerkt de telers van Prominent?
Jack dronk eerst een bakkie met Margreet van den Bos, op het parkeerdek van het nieuwe pand langs de A20. Margreet kwam als een van de eerste medewerkers in dienst bij Prominent.
Daarna reed Jack langs bij Ben Zwinkels van Rijk Zwaan en sprak hij met oud-voorzitter Jan van der Voort.
Ook wisselde Jack herinneringen uit met Caby Flaton, die al 20 jaar op het verpakkingscentrum werkt. Jan ging op zijn beurt langs bij Luc van der Knaap, een jonge ondernemer binnen de vereniging.
En Perry kroop achter het stuur voor een goed gesprek met Jan Prins van Zijtwende International, partner en klant van DOOR/Prominent vanaf het eerste uur.
Samen ondernemen
Er wordt bij Prominent niet alleen samengewerkt als het gaat om teelt, verpakken, nieuwe rassen en het uitzenden van personeel, maar ook bij het ontwikkelen van kennis met elkaar en bij innoveren. Bijvoorbeeld op het gebied van data, verduurzaming en energie. Daarbij neemt coöperatie DOOR alle commerciële taken voor haar rekening, zoals verkoop en marketing.
“25 jaar Prominent betekent 25 jaar samen ondernemen, kansen pakken en altijd de beste willen zijn”, aldus voorzitter Jack Groenewegen. “In 25 jaar veranderde de aanpak van samenwerken naar samen ondernemen. Dit leverde ons begin dit jaar zelfs de Tuinbouw Ondernemersprijs op”, vertelt Jack Groenewegen. “De telers van Prominent zijn ondernemers op hun eigen bedrijf, maar varen toch samen dezelfde koers. Want alleen samen kunnen wij de consument verleiden meer en vaker tomaten te eten.”
Met taart vieren het bestuur, de directie en medewerkers het 25-jarig bestaan van Prominent. Foto: Frank v.d. Burg.
Betrokken medewerkers
In deze jubileumweek wordt niet alleen stilgestaan bij de samenwerking tussen de telers, leveranciers en partners. Ook
de enorme betrokkenheid van de ruim honderd medewerkers die bij Prominent in dienst zijn, wordt gezien en gewaardeerd. “Helaas kan het geplande feest niet groots en samen gevierd worden. Maar daar hebben we iets op gevonden”, aldus Jack. “Er is taart voor iedereen, en alle medewerkers, uitzendkrachten en medewerkers van de telers krijgen een zomers cadeau overhandigd.”
De 29 tomatentelers die zijn aangesloten bij Prominent, zijn samen goed voor een teeltareaal van 440 hectare. En het verpakkingscentrum verpakt op jaarbasis ruim 70 miljoen kilo tomaten. Prominent is een merk van Coöperatie DOOR
U.A. Deze organisatie is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van het product.
Voor meer informatie:
Prominent
www.prominent-tomatoes.nl
[email protected]