Tholen – Ondanks de coronacrisis en het wegvallen van de handel met de marktkramers en de horeca is de verkoop bij The Nuts and Dried Fruits Company goed door blijven lopen. “De retail heeft het in de afgelopen maanden erg goed gedaan, waardoor we het wegvallen van bepaalde klanten goed hebben kunnen opvangen”, vertelt Jan Jelders, producent van granola-producten, groothandel in noten, gedroogd fruit, zaden en superfoods. “Door de samenwerking met de maaltijdboxenleverancier Foodbag hebben we ook kunnen meeliften op de groeiende populariteit van maaltijdboxen. Die markt is in coronatijd flink aangetrokken. Andere positieve gevolgen van de crisissituatie is dat ondernemers verplicht worden om over bepaalde zaken, zoals verpakkingen, assortiment en processen, na te denken.”
"Portion-packs een uitkomst bij uitstek"
“Inmiddels hebben de markten, maar ook de horeca en de cateraars weer groen licht gekregen om hun werkzaamheden voort te zetten. Wel in beperkte mate, maar alles komt weer stilaan op gang. Toch zien we nog enige terughoudendheid bij grossiers, omdat ze met voorraden zitten van voor de lockdown, die eerst weggewerkt moet worden”, vervolgt Jelders. “Hoewel de lockdown voorbij is, moeten we ons nog steeds aan bepaalde maatregelen houden. Normaal worden er bij brasserieën potjes ‘losse’ nootjes op tafel geserveerd bij drankconsumpties, maar dat is in dit post-Corona tijdperk wat moeilijk. Wij kunnen hier echter goed op inspelen met onze portion packs, die we al jaren in ons assortiment hebben. Porties bieden een bepaalde veiligheid die de mensen in deze tijd zo belangrijk vinden. Dit zal in de toekomst enkel maar belangrijker worden. Als we verdere uitbraken en pandemieën willen voorkomen in deze coronatijden, zijn onze portie-zakjes de uitkomst bij uitstek”.
Biologisch en glutenvrij
Trends die zich al eerder hadden ingezet maar door de crisis versterkt werden, zijn gezond snacken, biologisch en glutenvrij. “In die context hebben wij naast ons conventionele aanbod ook certificatie om biologische en glutenvrije producten aan te bieden. Dit zijn domeinen waar wij de komende jaren verder op inzetten. Ook zien we veel potentieel in granola, die we sinds een jaar of drie zelf produceren. We maken momenteel veel granola voor private label, maar we willen onze positie versterken door ook biologisch en glutenvrije granola aan te bieden. Om die productie uit te breiden, zullen we op korte termijn onze site verdubbelen. Deze uitbreiding staat begin 2021 in de planning”, zegt de handelaar.
"Groei superfoods gestagneerd"
“Enkele jaren geleden zagen we de vraag naar superfoods zeer sterk groeien. Inmiddels is die hype voorbij en is de groei gestagneerd. Het assortiment is nog altijd belangrijk, maar een grote groei zit er niet meer in. Ook zien we dat de vraag naar traditionele producten waaronder hazelnoten en amandelen iets is teruggevallen. Deze noten worden zeker nog geconsumeerd, maar worden tegenwoordig juist veel gebruikt in samenstellingen of als bewerkt product”, constateert Jan. “Sinds twee jaar hebben we gevriesdroogde producten in ons assortiment. Dit zijn zeer interessante producten die zeker een doorbraak gaan krijgen.”
B2B-platform
Op korte termijn wil The Nuts and Dried Fruits Company een platform voor B2B creëren om delicatessenzaken en speciaalzaken direct te bereiken. “Zo kunnen deze ondernemingen producten bestellen die niet zo makkelijk te vinden zijn bij groothandels. Naast de focus op deze klanten willen we ook onze focus internationaal verbreden. Op dit moment is export nog beperkt, maar in de toekomst willen we onze export flink gaan uitbouwen. Dit willen we voornamelijk voor onze granola-producten, omdat we deze zelf produceren. In de eerste plaats willen we ons op de Europese landen richten”, besluit Jan.
“Het NDFC team dat zorgt voor de groei van onze maatschappij”
Voor meer informatie:
Jan Jelders
Nuts & Dried Fruits Company
Kempenarestraat 48
2860 Sint Katelijne Waver
Tel : +32 (0)15 652449
www.ndfc.be
[email protected]