Het Turkse druivenseizoen staat op het punt te beginnen en de Turken lijken een voorsprong te hebben op hun concurrenten: een luchtvaartmaatschappij garandeert hen de mogelijkheid om hun producten overzee te vervoeren. Een Turkse exporteur kijkt uit naar het seizoen, omdat hij dit jaar een stijging van de afzet verwacht.
"Het is een turbulent jaar geweest," zegt Akin Soyleyen, marketing manager van Aksun, een Turkse fruitexpediteur. "Dit jaar is behoorlijk turbulent geweest voor de wereld, inclusief de AGF-sector. Het is nog steeds erg moeilijk om de marktvraag te voorspellen en daar speelt de onzekerheid van de logistiek een grote rol in."
Druivenseizoen
Over een paar weken begint het Turkse druivenseizoen. Soyleyen is van mening dat de pandemie een kans biedt voor een verhoogde fruitconsumptie: "Voor onze druiven, alsook voor andere fruitsoorten, verwachten wij dit seizoen een afzetstijging van 10 tot 15% in vergelijking met vorig jaar. Veel mensen blijven thuis en wij constateren dat de fruitconsumptie in eigen land is gestegen. De afgelopen jaren is de vraag naar Sultana-druiven, met name uit Europese landen, gestaag en stabiel gestegen. Het fruit is klein, dus is het goed voor kinderen en omdat het zowel pitloos als zoet is, wordt dit fruit elk jaar populairder bij onze klanten."
"Wij willen het seizoen beginnen in de eerste week van augustus met ‘Superior Seedless’ en zullen dan na de eerste week van augustus verder gaan met Sultana's. Er zijn drie belangrijke teeltregio's voor de Sultana's. De eerste twee regio's hebben geen problemen gehad, maar de derde regio had wat hagelschade. Het lijkt er echter op dat deze schade zeer minimaal is en wij verwachten geen verstoringen in de aanvoer. De prijzen zullen naar verwachting stabiel zijn gedurende het hele seizoen," licht Soyleyen toe.
Logistiek
Veel landen en exporteurs hebben te maken met logistieke problemen, vooral als het gaat om luchtvracht. Aksun heeft een voordeel ten opzichte van hun concurrenten, omdat Turkish Airlines heeft aangeboden de Turkse fruitexporteurs te helpen. "Omdat ons bedrijf sterk afhankelijk is van luchtvracht, vooral voor de 1.500 ton zomerfruit die we elk seizoen verplaatsen, zijn wij altijd sterk gefocust op de logistiek en dan met name de luchtvracht. Er zijn nog steeds verstoringen, maar voor zover we kunnen zien hebben we een voordeel ten opzichte van andere landen, namelijk onze binnenlandse luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines. Zij zijn de grootste vliegtuigmaatschappij die naar de meeste bestemmingen in de hele wereld vliegt. Dit is vooral belangrijk nu we geconfronteerd worden met een pandemie met alle onzekerheden van dien. Wij beschikken over een vliegtuigmaatschappij dat ons in staat stelt onze producten te vervoeren. Op dit moment kunnen wij echter nog nergens heen, niet naar grote steden als Sjanghai of Singapore, noch naar afgelegen eilanden zoals de Seychellen.
De hulp van het Turkse vliegtuig is echter niet gratis en de luchtvrachtkosten zijn dan ook aanzienlijk gestegen. "Het enige effect van de pandemie dat we hebben ondervonden is de toename van de logistieke kosten, die rond de 80 tot 200% liggen. Dit heeft de prijs voor het fruit en het financieel beheer enigszins onder druk gezet. Onze logistieke budgetten zullen voor onze bestemmingen ongeveer 212% hoger uitpakken dan in 2019. Het is dus moeilijker om dit soort financiële verplichtingen te controleren en te beheren. We hebben veel meer geluk met het transport over land, want binnen onze groep hebben we ook onze eigen vrachtwagenvloot. Wij bieden deur-tot-deur-service aan onze klanten binnen de EU met op maat ingeklaarde goederen. Dit is vooral praktisch wanneer er een beperkt aanbod van vrachtwagens beschikbaar is. Dankzij hen lopen wij dus nooit achter op ons leveringsschema."
Nieuwe doelstellingen voor 2021
Met het oog op volgend jaar heeft Aksun plannen om appelen aan hun assortiment toe te voegen. Ook wil het nog meer zonnepanelen installeren om zo duurzaam mogelijk te worden: "Voor 2021 is ons doel om onze capaciteit te vergroten met nieuwe producten. Op dit moment staan we op het punt om een deal te sluiten voor een nieuwe appellijn. We hebben berekend wat dit voor ons bedrijf zou betekenen en de vooruitzichten zien er veelbelovend uit. Een andere kans voor ons is de opening van de Thaise markt voor Turkse appelen, dat een van de grootste markten voor appelen is."
"Drie jaar geleden, toen we naar onze nieuwe verpakkingsfaciliteit verhuisden, hadden we een doelstelling om zo duurzaam mogelijk te worden en dat bereiken we zeker met onze zonnepanelen. Deze produceren ongeveer 87% van onze energiebehoefte. Met onze nieuwe investering in appelen willen we het volume van onze zonnepanelen met nog eens 50% verhogen in verband met de komende investeringsbehoeften aan elektriciteit," besluit Soyleyen.
Voor meer informatie:Akin Soyleyen
Aksun
+90 324 234 41 90
Mobiel: +90 532 590 75 92
akin@aksun.com.tr
www.aksun.com.tr/en/