Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal van 2020 een omzet gerealiseerd van 19,103 miljard euro. De omzet lag daarmee tegen constante wisselkoersen 15,9% hoger dan in de vergelijkbare periode van 2019. De nettowinst bedroeg 693 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 334 miljoen euro – mede door de stakingen bij Stop & Shop en een vroeg Pasen.
Ahold Delhaize boekte in de Verenigde Staten een omzetstijging van 18,7% terwijl de omzet in Europa met 11,4% toenam. Online namen de verkopen de afgelopen drie maanden toe met 77,6 procent, mede doordat klanten tijdens de coronacrisis meer online bestellen. Ahold Delhaize verwacht dit jaar 7 miljard euro netto-omzet te halen uit de online verkopen. Binnen Europa is 1,5 miljard euro aan omzet afkomstig uit online inkomsten.
Door de ontwikkeling van de resultaten in de eerste helft van 2020, heeft het supermarktconcern de verwachtingen voor de tweede helft van het jaar naar boven bijgesteld. Ahold Delhaize verwacht dat de onderliggende winst per aandeel tussen de 20% en 25% zal toenemen.
Bron: Ahold Delhaize