De meeste zoete aardappelen van North Carolina zitten nog in de grond. "Ik durf te zeggen dat we twee weken achterlopen," zegt Steven Ceccarelli, directeur van Farm Fresh Produce. "We zijn eind augustus begonnen met oogsten, maar omdat de opbrengsten laag waren, hebben we besloten om tijdelijk te stoppen met oogsten." Eigenlijk kunnen de telers niet veel langer wachten om met de oogst te beginnen vanwege de onzekerheden die Moeder Natuur met zich meebrengt.
"In North Carolina begint de piek van het orkaanseizoen in september, en de toegenomen activiteit op de Atlantische Oceaan dit jaar baart ons zorgen. Orkanen zouden de oogst van onze zoete aardappelen verder kunnen vertragen, waardoor er minder tijd is om de hele oogst voor de eerste vorst binnen te halen," aldus Ceccarelli.
Maar als het weer meewerkt, is Farm Fresh Produce echter van plan om dit jaar meer product te oogsten dan ooit tevoren in het 10-jarige bestaan van het bedrijf. "We hebben ons areaal vergroot en hoewel we deze zomer bovengemiddelde neerslag hebben gehad, verwacht ik dat onze nieuwe ultramoderne opslagfaciliteit ons zal helpen om interne problemen en moeilijkheden met de opslag op lange termijn te voorkomen. We staan op het punt om een extra uitbreiding van 60.000 vierkante meter te voltooien en ik ben al met al optimistisch over een goed jaar."
Farm Fresh Produce teamleden van links naar rechts: Johnnie Herring (Hoofdproductieleider), Garret Godwin (Relatiebeheerder) Aaron Wilson (Teeltmanager), Danny Joe Pope (Teler)
Sterke beweging
Ceccarelli is niet alleen positief over het aanbod, ook de vraag naar Amerikaanse zoete aardappelen is stabiel. "De beweging op de binnenlandse markt is nog steeds sterk met nieuwe mogelijkheden als gevolg van door de overheid gesponsorde programma's. Het Food Box-programma in de VS hielp de daling van de vraag in de foodservice/cateringsector te verzachten. Buiten de VS is de Europese beweging sterk voor Amerikaanse exporteurs die nog steeds voorraden hebben. Spanje en Egypte exporteren nu naar Europa en het Verenigd Koninkrijk. "We hebben echter gemerkt dat steeds meer retailers zoete aardappelen uit de VS blijven aanbieden, ondanks goedkopere concurrerende landen."
Retail is de primaire focus
Op dat moment, aan het begin van de pandemie, was de beweging traag tot matig door de onzekerheid over het virus en de gevolgen ervan. Maar omdat iedereen thuis bleef, nam de vraag in de winkels toe en trok deze ook snel aan. Naast het feit dat er zoete aardappelen werden gekocht voor directe consumptie, werden ze ook gekocht om lang te bewaren. "Dit was gunstig voor consumenten tijdens de lockdown." Farm Fresh Produce kon profiteren van de toegenomen vraag in de retail, omdat het bedrijf zich voornamelijk richt op retailklanten in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Europa.
"De foodservice/cateringsector is slechts goed voor 10% van onze totale jaarlijkse omzet, samen met nog eens 10% binnen de verwerkingsindustrie," licht Ceccarelli toe. Als gevolg daarvan is de vraag de afgelopen zes maanden stabiel gebleven.
Het grootste deel van het volume van de zoete aardappel wordt nog steeds los verkocht per pond of kilogram gewicht. Zoals in veel segmenten van de AGF-sector worden verpakkingen echter steeds populairder: "Met het oog op de toekomst zijn we voortdurend op zoek naar betere duurzame verpakkingsmogelijkheden, omdat we milieubewuste producten willen aanbieden aan onze retailers en andere klanten." Zowel in de Verenigde Staten als internationaal biedt Farm Fresh Produce netzakken, trays en magnetron- en stoomgedroogde zoete aardappelen in zakken aan.
Voor meer informatie:
Steven Ceccarelli
Farm Fresh Produce
+1 910 920 9871
[email protected]
www.farm-fresh-produce.com