Eergisteren vond in Düsseldorf de tiende editie van het Duitse groenten- & fruitcongres plaats - ook al was het iets anders dan gepland toen de datum in september 2019 bekend gemaakt werd. Het organisatieteam van GS1 Germany GmbH, de AMI - Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH en Fruchthandel-Magazin hebben zich flink ingezet om een gevoel van veiligheid over te brengen in de CCD Stadthalle.
Het congres was het eerste grote evenement voor de Duitse groenten- en fruitbranche sinds de Fruit Logistica in februari en de uitbraak van het coronavirus in Duitsland in maart van dit jaar: "Na 1.000 videoconferenties zien we vandaag eindelijk echte mensen", luidde het in het openingswoord van Hans-Christoph Behr (AMI), Kaasten Reh (Fruchthandel) en David Hintzen (GS1). "We zijn blij dat het evenement - ook al zij het met corona-accenten - plaats kan vinden. We willen de vlag hooghouden, om volgend jaar hopelijk weer op de gebruikelijke manier in Düsseldorf samen te kunnen komen."
Het team van AMI.
Ook buiten de mondkapjesplicht, afstandsregels en vaste zitplaatsen was corona natuurlijk aan de orde van de dag: de invloed die de pandemie op de Duitse (en mondiale) groenten- en fruithandel had en nog steeds heeft is maatgevend. Zo vormde het onderwerp een rode draad door veel van voordrachten die gehouden werden.
Hier gaat u naar onze fotoreportage.
Stephan Weist: "stresstest doorstaan"
Stephan Weist, afdelingsleider category management bij de REWE Group, ging tijdens de vragenronde met Kaasten Reh op het crisismanagement in: "De levensmiddelketen heeft gelukkig probleemloos gefunctioneerd", merkte hij op. Hij heeft het dagverloop in enkele filialen nauwkeurig geobserveerd en was in z'n algemeenheid tevreden met de productverzorging: "We konden de doorlopende productverzorging bij bijna alle producten garanderen."
Stephan Weist tijdens zijn voordracht
Zijn grootste problemen zijn van politieke aard geweest: "Politieke en logistieke aspecten zoals grenssluitingen waren gecompliceerder dan de bevoorrading met levensmiddelen. Maar in z'n totaliteit zou ik zeggen: stresstest doorstaan."
Hij gelooft dat de crisis bovendien een goede impuls voor de online-verkopen heeft gegeven: "De collega's van de onlinehandel hebben definitief hun grenzen bereikt, minder in de commissionering dan bij de uitlevering. Tijdens de toptijden zijn de bestellingen meer dan verdubbeld en ze liggen ook nu nog stabiel op een hoger niveau dan voor de crisis."
Hier gaat u naar onze fotoreportage.
Kunnen groenten innovatief en sexy zijn?
Het evenement van dit jaar had wel twee interessante bijdragen over het thema innovatie. Zowel Stephan Schilling, head of PR & communications van Divimove, alsook prof. dr. Bastian Halecker, oprichter en CEO van Hungey Ventures / Nestim GmbH, hadden het doel om de groenten- en fruithandel met een lange traditie van frisse ideeën te voorzien en zo naar het moderne tijdperk te brengen.
Stephan Schilling (links) met Hans-Christoph Behr en het muzikantenduo "Reis Against the Spülmachine"
Stephan riep de deelnemers ertoe op marketingconcepten te ontwikkelen die groenten en fruit aantrekkelijker kunnen maken - ook voor de "generatie van Duitse rap en energydrinks". Hij benadrukte de betekenis van sociale media en influencers in dit 'platform-ecosysteem'. "Wacht wat betreft marketing minder af: probeer het uit! Er bestaat teveel twijfel in de branche, hoewel er toffe mogelijkheden zijn om de reikwijdte en het imago van verse levensmiddelen te verbeteren."
Bastian wederom probeert 'dino's' en 'eenhoorns' samen te brengen - oftewel de twee werelden van start-ups en gevestigde bedrijven bij elkaar te brengen. "Iedereen weet dat innovatie belangrijk is, maar juist grote bedrijven zetten op dit gebied slechts kleine stappen." Start-ups hebben aan de andere kant nog maar weinig plannen, maar daarvoor in de plaats ideeën en de dadendrang waar het 'dino's' aan ontbreekt.
Bastian Halecker kon niet vanuit Berlijn komen, daarom werd er tijdens het evenement een liveverbinding met hem gemaakt.
De deskundige zegt: "Er zijn tegenwoordig oplossingen voor alles. Stel uzelf daarom de vraag wat het echte probleem voor uw bedrijf is."
De beide voordrachten lieten een bijzonder goede indruk achter bij de bezoekers en hebben zeker aangezet om na te denken over de toekomst.
Het team bij de stand van KÖLLA
Mooi was ook om de samenwerking van de deelnemers te zien, die zich aan de voorgeschreven zitplaatsen, mondkapjesplicht en afstandsregels hielden, en zo het veilige verloop van de bijeenkomst mogelijk maakten. In z'n totaliteit dus een geslaagde start van het houden van bijeenkomsten in het "nieuwe normaal". Zowel organisatoren alsook bezoekers toonden zich tevreden met het evenement.