Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veranderingen in koopgedrag sinds pandemie

Onlineverkoop gestegen, maar consument blijft ook grote supermarkt om de hoek trouw

Van 28 september tot 1 oktober vindt de virtuele conferentie van de North American Blueberry Council en de United States Highbush Blueberry Council Conference and Expo plaats met bijna 900 deelnemers, met 16 gelijktijdige sessies en 4 keynotesprekers. Op de eerste dag van het evenement was een van de sessies, die werd gepresenteerd door North Bay Produce, gericht op de manier waarop de koopgewoonten van de consument zijn veranderd als gevolg van de pandemie. De sprekers bespraken verschuivingen in het consumentengedrag, de consumptiegewoonten in de media, de opkomende trends en het online winkelen.

Diepgevroren blauwe bessen populair
Grant Prentice van Foodminds opende de sessie met een update over de zachtfruitsector en de inspanningen van NACB en USHBC om de sector tijdens de hele pandemie te ondersteunen. "Van februari tot juni had de pandemie een vrij grote impact op de markt, met name vanuit het oogpunt van de distributie en de toeleveringsketen," aldus Prentice. "Retailers en marketeers trokken in deze periode hun investeringen terug en er waren veel uitdagingen om het product in de retailkanalen te krijgen. De vraag naar diepgevroren blauwe bessen steeg aanzienlijk, omdat het winkelend publiek voorraden aan het aanleggen was en voedingsmiddelen met een langere houdbaarheid wilde kopen. In 2021 is een van onze aandachtspunten om dan ook meer aandacht te besteden aan de integratie van de diepgevroren blauwe bessen in de programmering."

E-commerce en directe verkoop
Naast de toename van de vraag naar diepgevroren blauwe bessen is ook het gebruik van e-commerce-platforms exponentieel gegroeid. Brendan Kennedy van MNI, een onderdeel van Meredith Corp, zei: "Dit jaar was het de eerste keer dat de mobiele uitgaven voor levensmiddelen de mobiele uitgaven voor kleding overtroffen. De stijging in het eerste kwartaal van 2020 bedroeg +148%. Nu geeft meer dan de helft van de volwassenen in de VS meer geld uit aan online boodschappen dan dat ze dat voor de pandemie deden, en de online supermarkten zagen een stijging van 210% in de periode van 12 tot 15 maart 2020."

Melanie Kussell van Instacart: "De online supermarkt categorie zou groeien van 3% naar 30% in 2025, dat was de opzet. We hebben deze groei echter weten te bereiken in een periode van 3 maanden toen de pandemie uitbrak, en het ontwikkelt zich nog steeds. Het zal interessant zijn om te zien hoe de veranderingen zich zullen voortzetten tegen kerst en het nieuwjaar."

Een andere nieuwe trend die door de pandemie is ontstaan, is die van de directe verkoop aan de consument. "In de categorie van de Consumer Packaged Goods (CPG) zijn er grote mogelijkheden voor diegenen die hun eigen merk hebben. We hebben vastgesteld dat 60% van de klanten zegt dat ze producten rechtstreeks van merken willen kopen, maar dat slechts 16% van de klanten dat momenteel doet. Er is dus veel ruimte voor groei in deze categorie. De belangrijkste afhaalactie hier is dat online boodschappen doen blijvend is, en naarmate het groeit, verschuiven de merken naar directe aankoopmogelijkheden voor de consument", zei Kennedy.

Nieuwe platforms voor plaatsen van advertenties
Met de veranderingen in de winkelgewoonten en de vele andere veranderingen die zich in het dagelijks leven van de consument hebben voorgedaan, is ook de manier waarop advertenties worden verspreid, veranderd. Kennedy: "Mensen maken steeds meer gebruik van streaming diensten om televisie te kijken en er is veel gelegenheid voor gerichte reclame op deze platforms. Met deze opties zien we een verschuiving in plaatsingen. Merken verschuiven hun tactiek om met de consument in contact te komen en maken gebruik van nieuwe media. Nu is het ook een goed moment om partnerschappen te vinden met de verschillende apps die er zijn die de consument op nieuwe manieren weten te bereiken en te benaderen."

Het fysieke winkelen blijft
Terwijl het e-commerce platform een enorme groei heeft doorgemaakt, gaan veel consumenten nog steeds naar de winkels. Godwin vertelde dat op basis van de gebruikersstatistieken van de Shopkick app zij hebben gezien dat 92% van hun gebruikers nog steeds minstens één keer per week naar de supermarkt gaat. "De grote winnaars zijn de traditionele supermarkten en de XL-supermarkten. Mensen willen niet langer naar meerdere winkels gaan voor hun boodschappen; ze willen in één winkel alles kunnen kopen wat ze nodig hebben. Een van de positieve resultaten van dit alles is dat het winkelend publiek beter gevulde winkelkarretjes hebben en dat de uitgaven omhoog zijn gegaan; ze kopen meer artikelen tijdens één bezoek aan de supermarkt."

"Een van de veranderingen die hiermee gepaard gaat is dat mensen meer kopen van wat ze nodig hebben, in plaats van wat ze willen, dus er zijn minder impulsaankopen. Maar dat betekent niet dat er nog steeds geen mogelijkheden zijn voor impulsaankopen. Een van de categorieën die we recentelijk hebben zien uitbreiden is die van de snackfood, en dit zou een grote kans kunnen zijn voor de zachtfruitsector. Het moet gewoon duidelijk worden gecommuniceerd naar de consument, en we zullen de juiste strategie hiervoor moeten vinden," concludeert Kennedy.

De NABC/USHBC Virtual Conference en Expo loopt door tot 1 oktober. Klik hier om te registreren voor deelname.