De toegenomen wereldwijde fruitconsumptie gedurende de pandemie, de devaluatie van de Braziliaanse real en de klimatologische omstandigheden die meerdere oogsten per jaar mogelijk maken, zijn allemaal factoren die bijdragen aan de groei van de Braziliaanse fruitexport, waarbij de nadruk in toenemende mate op mango's ligt. Volgens Agrostat werd er in 2019 997.000 ton fruit op overzeese markten afgezet (+16% ten opzichte van 2018) met een waarde van €726,2 mln (een toename van 8,5%). Deze groei is vooral te danken aan de export van meloenen, mango's, limes, bananen en druiven. De vooruitzichten voor de Braziliaanse fruitexport zijn goed en de waarde ervan zal in de tweede helft van dit jaar de grens van €850 mln overschrijden.
Termotécnica is zich bewust van dit scenario en heeft daarom haar activiteiten op het gebied van de fruitexport opgeschaald. Mango's worden per luchtvracht naar Europa verzonden in een vershoudoplossing van FarmFresh.
Om de veeleisende Europese markt te bedienen, richten Braziliaanse mango-exporteurs zich vooral op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Volgens Nivaldo Fernandes de Oliveira, directeur van Termotécnica, besteden mangotelers die zich op de export richten meer aandacht aan post harvest-processen. De keuze voor de juiste verpakking is dan ook erg belangrijk om het product op de juiste temperatuur te houden tijdens deze processen en om te kunnen garanderen dat het product het verkooppunt in goede conditie bereikt. "Bij de teelt van premium mango's staat de kwaliteit voorop. Van de boomgaard tot het moment dat het product de consument bereikt, kan FarmFresh hier een verschil maken en waarde toevoegen," zegt Nivaldo de Oliveira.
"Het ontwerp van onze vershoudverpakking valt op in de winkel, is zeer gebruiksvriendelijk tijdens transport en stapelbaar. De verpakking is ook lichter en dat is uiteraard een garantie voor lagere vrachtkosten, met name bij luchtvracht. Voor de hele logistieke keten is dit een innovatieve oplossing," stelt de directeur van Termotécnica.
Voor de ontwikkeling van de EPS-oplossingen, die op internationale markten onder de merknaam FarmFresh worden verkocht, werkte Termotécnica samen met teeltpartners en handelaren om zo het marktaandeel van Braziliaans fruit op overzeese markten te kunnen vergroten.
De reis van teler naar consument is een ware 'race tegen de klok'. De post harvest-oplossingen van Termotécnica verlengen de houdbaarheid van het fruit met wel 30%, waarbij de voedingswaarde ook langer behouden blijft. De oplossing, die in Europese laboratoria werd getest en is gecertificeerd (AgroTropical en HDG), leidt eveneens tot minder voedselverspilling en verliezen, waardoor FarmFresh een duurzame en geschikte fruitverpakking is, die de kans op beschadiging tijdens transport verminderd en er ook nog goed uitziet in het winkelschap.
De voordelen van de EPS-verpakkingen van FarmFresh voor het verlagen van de logistieke kosten zijn ook bewezen. Afhankelijk van de fruitsoort zijn de EPS-verpakkingen 60% lichter dan kartonnen verpakkingen en dat vertaalt zich naar een besparing van 6% op de luchtvrachtkosten.
"We gebruiken de testresultaten en berekenen de besparingen per situatie. Gezien de betere houdbaarheid en de logistieke efficiëntie, zoals de lagere vrachtkosten, helpen we onze klanten competitiever te worden en uiteindelijk ook hun afzet en marktaandeel wereldwijd te vergroten," zegt Nivaldo de Oliveira tot slot.
Voor meer informatie:
Carla Lavina
Tel: +55 (47) 99127-9834
Email: [email protected]
www.termotecnica.ind.br