Beleving, daar draait marketing om tegenwoordig. Een ‘experience center’ is voor een bedrijf de ultieme manier om een positieve vibe te creëren rond zijn merk. Ook de foodindustrie heeft het fenomeen inmiddels ontdekt en omarmd. Steeds meer foodbedrijven in Nederland geven met hun experience center een kijkje in hun keuken. Hier draait het echter om veel meer dan alleen beleving. De foodindustrie combineert ‘experience’ graag met educatie en innovatie.
Verticale teelt
Groenten en fruit zien, proeven, ruiken en voelen: dat is het doel van het nieuwe Experience Center dat Van Gelder groente en fruit heeft laten bouwen in het Nederlandse Ridderkerk. Behalve beleving staat ook hier educatie en inspiratie centraal. De groothandelaar wil de AGF-sector nationaal en internationaal beter op de kaart zetten en zijn kennis op het gebied van gezonde voeding en duurzaamheid delen met klanten, leveranciers, overheden en scholieren. In het Experience Center vertelt Van Gelder graag hoe het proces van teler tot eindgebruikers eruitziet. De bezoekers komen zo alles te weten over het telen, verpakken, bewerken, bewaren en transporteren van groenten en fruit. Over educatie gesproken: naast het gebouw staan straks in een boomgaard 75 verschillende soorten fruitbomen. De kinderen uit de buurt leren hier dat het lekkere fruit niet uit een fabriek komt, maar in de natuur groeit.
Het Van Gelder Experience Center krijgt de vorm en de transparantie van een kas. Op de bovenste verdieping worden echte groenten verticaal geteeld. Het innovatiecentrum van de groothandelaar is namelijk ook bedoeld om samen met klanten nieuwe producten te ontwikkelen met meer smaak en hogere voedingswaarden. Van Gelder heeft hiervoor de hulp ingeschakeld van PlantLab, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de innovatieve verticale teelt. Wie groenten teelt, wil ze natuurlijk ook proeven. In de enorme keuken naast de kas organiseert Van Gelder daarom workshops voor bezoekers. Nieuw ontwikkelde producten uit de kas worden hier direct uitgebreid getest – zoals het hoort in een experience center.
Broedplaats voor innovatie
Het initiatief van Van Gelder laat zien dat het bij de experience centers in de foodindustrie om meer gaat dan ‘slechts’ marketing. Het zijn ware broedplaatsen voor innovatie. Kijk ook maar eens naar het Innovation Centre van FrieslandCampina. Dat het FrieslandCampina menens is, blijkt wel uit de locatie: het Innovation Centre is sinds 2013 gevestigd op de campus van Wageningen University & Research, een van de belangrijkste universiteiten in de wereld op het gebied van landbouw en voedingsmiddelentechnologie.
Friesland Campina
De filosofie achter het innovatiecentrum is dat innovatie het beste gedijt in brede, open samenwerkingsverbanden. Het zuivelconcern legt de lat hoog: het innovatiecentrum moet oplossingen opleveren voor grote maatschappelijke vraagstukken. Zoals: het voeden van de groeiende wereldbevolking met voldoende nutriënten en betaalbare voeding. Volgens FrieslandCampina valt er namelijk nog veel meer goeds te halen uit melk.
Het Innovation Centre van FrieslandCampina – in totaal maar liefst bijna 20.000 m2 groot en beloond met het BREEAM duurzaamheidscertificaat – bestaat onder meer uit laboratoria, ruimtes voor smaaktesten, een proeffabriek en natuurlijk…. een experience center. In de ‘innovatiekeuken’ en ‘proefbakkerij’ kunnen medewerkers en bezoekers van over de gehele wereld zuivelproducten proeven, ruiken en voelen.
Food for the future
De campus van Wageningen University & Research is nog een hightech experience center rijker: HIVE, het Global Foods Innovation Centre van voedingsmiddelenconcern Unilever. Zo’n 550 medewerkers van research & development, onderzoekers en studenten van de universiteit, startups, kenniscentra en consumenten kunnen elkaar hier ontmoeten en volgens Unilever samen op duurzame wijze werken aan gezonde voedingsinnovaties. Dat moet ‘food for the future’ opleveren: duurzame voedingsmiddelen die de sterke groei van de wereldwijde voedselbehoefte aankunnen. Het energieneutrale gebouw zelf is in elk geval futureproof. Onlangs won Unilever maar liefst twee BREEAM Awards, waaronder de publieksprijs.
Het 18.000 m2 grote Global Foods Innovation Centre heeft diverse laboratoria en een heuse ‘Pilot Plant’ waar nieuwe producten in beperkte volumes worden gemaakt. Deze proeffabriek is verbonden met de ‘Food & Customer Experience’: maar liefst vijf testkeukens waar wordt geëxperimenteerd met nieuwe duurzame ingrediënten en recepten. Medewerkers, voedingsexperts, studenten en consumenten kunnen hier dagelijks allerlei innovaties testen en hun bevindingen delen.
Bolidt: voor de perfecte experience
In een state of the art gebouw hoort een perfecte vloer te liggen. Daarom liet Van Gelder groente en fruit in zijn nieuwe Experience Center door Bolidt zo’n 6.500 m2 vloerafwerking aanbrengen. Voor het Innovation Centre van FrieslandCampina werden door Bolidt vloeren op maat gecreëerd voor de ontvangsthal, laboratoria en industriële ruimtes. Ook de verschillende onderdelen van het nieuwe Global Foods Innovation Centre van Unilever kregen vloeren van Bolidt op maat, in totaal bijna 5000 m2.
Ook Bolidt heeft haar eigen experience center, het Bolidt Innovation Center. Het Bolidt Innovation Center is volledig ingericht om de meerwaarde van Bolidt per segment te tonen. Innovatie, kennisdeling en co-creatie: het gebeurt in een hightech gebouw – goed voor het certificaat BREEAM Excellent – dat het verhaal van Bolidt verbeeldt. Transparant, alles-onder-één-dak, gericht op ‘chemistry’. Maak kennis met de vloeroplossingen voor de AGF sector via een virtuele rondleiding door het Bolidt Innovation Center.
Voor meer informatie:
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
Ton van Wijnen
T +31 (0)6 54 91 75 88
[email protected]
www.bolidt.nl/agf