Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containertrafiek Port of Antwerp trekt verder aan

Na negen maanden noteert de totale goederenoverslag van Port of Antwerp een daling van 4,4% ten opzichte van vorig jaar. Dankzij de containeroverslag die status quo blijft en sinds juli opnieuw aantrekt, kan de haven van Antwerpen de schade door de terugval in de overslag van alle goederenstromen beperken. Ten opzichte van de meeste andere havens in de Hamburg-Le Havre range houdt de haven zeer goed stand. Ondanks de impact van de coronacrisis op de globale productie- en logistieke ketens en de bijhorende  wereldwijde daling van de vraag, blijft de haven van Antwerpen zeer weerbaar in deze moeilijke tijden. 

Containertrafiek
Sinds juli noteert de containeroverslag opnieuw sterkere volumes, na een dieptepunt in mei en juni. In september lag de overslag voor het eerst sinds april weer boven 1 miljoen TEU. In het derde kwartaal trok vooral de containertrafiek op het Verre Oosten en binnen Europa aan. Zo bleef de containertrafiek quasi status quo op jaarbasis met -0,2% in TEU ten opzichte van vorig jaar. Het aantal geschrapte afvaarten (blank sailings) zit vanaf augustus in dalende lijn. Rederijen organiseren ook extra aanlopen buiten de gewone vaarschema's die grotendeels het effect van de blank sailings compenseren. 

Zeeschepen
Er liepen in de periode januari-september 10.241 zeeschepen Antwerpen aan, wat neerkomt op een daling van 5,3% vergeleken met dezelfde periode in 2019. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 6,3%. 

Verdere verlenging van betalingstermijnen
Om de rederijen, binnenvaartoperatoren en concessionarissen in de haven van Antwerpen te blijven ondersteunen in deze moeilijke omstandigheden, besliste het Havenbedrijf in samenspraak met Alfaport Voka en MLSO, om een verder uitstel van betaling voor domeinconcessies en voor de zeevaart- en binnenvaartrechten toe te staan.  

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp: “De impact van het stilvallen van de globale supply chain door de coronacrisis blijft voelbaar. Ook de nakende Brexit zorgt voor onzekerheid op de markt. Dankzij de opnieuw aantrekkende containertrafiek blijven de gevolgen voor de totale goederenoverslag in Antwerpen beperkt. Een recordjaar zoals de afgelopen 7 jaar zal 2020 zeker niet worden, maar dankzij onze veerkracht en de containeroverslag kunnen we de schade beperken.” 

Annick De Ridder, Havenschepen: “Onze haven houdt beter stand dan de meeste andere, vergelijkbare havens in de Hamburg-Le Havre range. De wendbaarheid en weerbaarheid van de haven is te danken aan de grote diversiteit aan segmenten, aan de sterke geografische spreiding en aan de aanwezigheid van de grootste geïntegreerde chemiecluster in Europa. Wereldvermaarde expertise en het engagement van al onze mannen en vrouwen in de haven zorgt er vandaag voor dat we 100% operationeel zijn en open for business – en dat wordt internationaal ook opgepikt.”

Bron: Port of Antwerp

Publicatiedatum: