Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Be Climate blikt terug op eerste jaar op de markt

Minder uitstoot en een gezonder klimaat! Dit is het motto van Be Climate, het eerste klimaatneutrale merk voor verse groenten en fruit dat werd ontwikkeld door fruitimporteur Port International uit Hamburg. Be Climate werd vorig jaar op 22 oktober aan de sector gepresenteerd tijdens Fruit Attraction. 

De Belgische retailketen Delhaize was de eerste foodretailer die begin dit jaar Be Climate-bananen opnam in haar assortiment. Sindsdien werden er meer dan 6,5 mln kilo bananen verkocht wat gelijkstaat aan een CO2-compensatie van ongeveer 5,5 mln kilo. De klanten van de supermarkt hebben het klimaatneutrale merk zo zeer omarmd dat Delhaize nog meer Be Climate-producten toe zal voegen aan haar assortiment en zo haar klimaatneutrale aanbod uit zal breiden. België is echter niet langer het de enige afzetmarkt want Be Climate is nu ook verkrijgbaar in een aantal winkels in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. 

Transparant en duurzaam: Op de website kunnen consumenten per product zien hoeveel CO2 er is gecompenseerd. Als het aankomt op het berekenen van de CO-voetafdruk van de producten legt Port International grote nadruk op het feit dat zij alleen primaire data gebruikt. 

"Op deze manier kunnen we klanten en consumenten een emissiewaarde voor hun product tonen en een manier bieden om hun CO2-uitstoot te verminderen," zegt Julia Röder, duurzaamheidsmanager bij Port International. Al met al is er in de tussentijd al er meer dan 9 mln kilo CO2 gecompenseerd. 

Hoewel de compensatie van onvermijdbare CO2 belangrijk is, ligt de focus met name op CO2-reductie. Om dit te bereiken, zet Port International haar ideeën om in daden en merkt zij dat ook haar partners in de toeleveringsketen steeds meer aandacht voor het onderwerp hebben. "We kiezen onze zakenpartners gericht op basis van hun duurzaamheidsbeleid. We motiveren hen om hun processen klimaatvriendelijker te maken en maatregelen te treffen ter bescherming van het klimaat," zegt directeur Mike Port. Eén van de maatregelen die Port International binnen zijn eigen bedrijf heeft geïnitieerd was een 'bike challenge' in augustus van dit jaar, waarbij hij zijn werknemers probeerde te motiveren om zo klimaatbewust mogelijk naar het werk te komen, hun auto thuis te laten en in plaats daarvan de fiets of het OV te nemen. 

De collega's fietsten tijdens deze uitdaging in één maand meer dan 6.000 km en reisden 5.000 km met de trein of bus. Deze maatregelen, en nog elf andere die werden geïmplementeerd door de partners van Port International, zullen in november 2020 beschikbaar zijn via het Be Climate blog. Duurzame consumptie is bij uitstek een onderwerp van deze tijd. Be Climate biedt de consument een ongecompliceerde mogelijkheid om een actieve bijdrage te leveren aan het beschermen van het klimaat. Port International is van plan om haar Be Climate-producten in meer Europese landen op de markt te brengen, de aanvoer van haar producten naar bestaande markten op te voeren, nog meer producten toe te voegen aan haar klimaatneutrale portfolio en bovenal haar koolstofvoetafdruk te verminderen. 

 

Voor meer informatie: 
Lena Serrano
Port Internatinal
Email: [email protected]
www.beclimate.com 
www.port-international.de/en/   

Publicatiedatum: