Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sara Kuijer, projectleider Business2Consumers bij Skal:

"Certificeren verkooppunten van bio-producten heeft grote gevolgen voor ons en de sector"

Vanaf 2021 gaat Skal ook de verkooppunten van biologische producten certificeren. Een verandering die ingrijpend is voor marktkramen en supermarkten en ook voor Skal, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de certificatie en het toezicht. Daar weet Sara Kuijer als projectleider Business2Consumers alles van.

Na jaren voor grote commerciƫle organisaties in de farmaceutische en voedingsindustrie te hebben gewerkt, besloot Sara Kuijer dat ze graag in dienst wilde bij een bedrijf of organisatie waar ze achter kon staan. Sinds 2018 werkt ze als Specialist Toezicht en Ontwikkeling bij Skal. Toen haar leidinggevende vroeg waar ze blij van werd, antwoordde ze: een uitdaging. Met het project Business2Consumers (B2C) wordt ze op haar wenken bediend.

Skal gaat vanaf 2021 namelijk invulling geven aan het toezicht op tienduizend winkels en naar schatting driehonderd marktkramen. "Dat heeft grote gevolgen voor ons, maar ook voor de sector. Volgens de biologische wetgeving geldt de certificatie- en meldingsplicht ook voor de rechtstreekse verkoop. Daarmee wordt bedoeld dat het product door de handen van de verkoper naar die van de consument of gebruiker gaat."

Bereidingsactiviteit
Er zijn wel mogelijkheden voor vrijstelling van de certificatieplicht bij voorverpakte producten, omdat de risico's dan laag zijn, vertelt Sara. "Winkels en marktkramen zijn er zelf voor verantwoordelijk om te checken of ze voldoen aan de voorwaarden voor vrijstelling van de certificatieplicht of niet. Maar als je onverpakte biologische producten verkoopt of handelingen met biologische producten uitvoert, zoals het afbakken van brood of het mixen van noten, dan moet je als winkel of marktkraam vanaf 2021 door ons gecertificeerd worden."

Voorbeeld
Een concreet voorbeeld? "Een supermarktketen heeft net het concept ingevoerd dat ze hun brood in de winkel afbakken. Dat is een bereidingsactiviteit, wat betekent dat die winkels, als ze biologisch afgebakken brood willen blijven verkopen, straks gecertificeerd moeten worden. Ook een supermarkt die zelf biologische kaas snijdt, verpakt of etiketteert moet vanaf 2021 gecertificeerd worden. Als de winkel de kaas of het brood voorverpakt binnenkrijgt en als dusdanig verkoopt, is de winkel dan weer niet certificatieplichtig."

Betrouwbaarheid
Sara en haar collega's spannen zich de komende maanden in om belangenorganisaties te betrekken bij de implementatie en verkooppunten goed te informeren. Het is belangrijk voor verkopers om te weten dat dit eraan zit te komen.

Consumenten hebben er volgens Sara baat bij. "Het kan heel goed zo zijn dat de verkopers waarom het gaat heel goed weten waarop ze moeten letten bij de verkoop van biologische producten, maar we weten het niet omdat we het niet controleren. De biologische verordening is sterk gericht op betrouwbaarheid in de keten. Dat kan alleen maar als die keten zich, van begin tot eind, bewust is van wat biologisch eigenlijk betekent en hiernaar handelt."

Voor meer informatie: [email protected] en www.skal.nl

Bron: Skal

Publicatiedatum: