Delhaize wil uitbreiden in Luxemburg
Delhaize ziet mogelijkheden voor groei in Luxemburg. Op dit moment is Delhaize met 55 vestigingen en 1.100 werknemers de tweede grootste supermarktketen van het groothertogdom. De keten loopt in dit opzicht iets achter op de marktleider van Luxemburg, de keten Cactus met een netwerk van rond de 60 filialen. Delhaize wil in 2021 vier nieuwe vestigingen openen, waarmee het totaal op 59 winkels komt.
Bron: retaildetail.eu
VK: John Lewis saneert 1.500 banen bij hoofdkantoor
De Britse retailer John Lewis is van plan om 1.500 banen bij het hoofdkantoor te saneren. De ontslagen zijn onderdeel van een plan om in 2025 weer tot duurzame winst te komen. Door de ontslagronde zal volgens het bedrijf voor £ 50 mln (€ 55,3 mln) per jaar aan arbeidskosten kunnen worden bespaard. John Lewis, dat naast de eigen warenhuisketen ook de supermarktketen Waitrose omvat, meldde in september over het eerste halfjaar een verlies van £ 635 mln (€ 702,1 mln). De meeste ontslagen zullen vallen bij kantoren in het centrum van Londen en in Bracknell, ten westen van Londen. Bij deze kantoren heeft het bedrijf in totaal 5.000 werknemers in dienst. De ontslagronde zal met april 2021 zijn voltooid.
Bron: reuters.com
India: Grofers weet actief met thuisbezorging van AGF
De Indiase online thuisbezorgdienst Grofers levert weer verse groente en fruit. De bezorgdienst voor versproducten is van start gegaan in bepaalde delen van Gurugram. Binnenkort zal Grofers ook groente en fruit bezorgen in andere delen van regio rondom de Indiase hoofdstad New Delhi.
Bron: entrackr.com
VAE: NRTC Fresh heeft 1617% meer bestellingen verwerkt
In het afgelopen jaar heeft de in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde online supermarkt NRTC Fresh 1.617% meer bestellingen verwerkt. Naast dat het aantal bestellingen exponentieel lijkt te zijn gegroeid, is ook het bereik van NRTC Fresh in de VAE via verschillende online platformen fors toegenomen. NRTC Fresh heeft samen met 19 andere bedrijven de Middle East Excellence Award gekregen binnen de categorie voor e-commerce. Het succes van NRTC Fresh komt direc door de behoefte aan meer versproducten in combinatie met de omstandigheden rondom COVID-19.
Bron: zawya.com
VK: M&S heeft eerste verlies sinds 94 jaar
Marks & Spencer heeft in het afgelopen halfjaar voor het eerst sinds 94 jaar melding moeten maten van een verlies. De directe aanleiding voor het verlies is de invloed van het coronavirus op de markt. In de periode van zes maanden tot 26 september kwam het verlies neer op £ 87,6 mln (€ 96,9 mld). In dezelfde periode van het voorgaande jaar werd nog een winst behaald van £ 158,8 mln (€ 175,6 mln). Volgens CEO Steve Rowe waren de prestaties van zijn bedrijf echter sterker dan aanvankelijk werd verwacht. Er werd met name een sterke groei gezien bij de joint venture die met Ocado is opgezet. Sinds het begin van september levert Ocado Retail huismerkproducten van M&S. Deze samenwerking heeft geleid tot een omzetgroei van 47,9%, waarbij ook de winstmarges zijn verbeterd.
Bron: bbc.com
Spain: El Corte Inglés verandert warenhuizen in dc's
El Corte Inglés heeft zijn distributienetwerk in Spanje herzien. De warenhuisketen heeft 90 van zijn filialen in de thuismarkt opnieuw ingericht als distributiecentra voor online retail. El Corte Inglés wil op deze manier zijn online omzet bevorderen en beter concurreren met Amazon.
Bron: ecommercenews.eu
VK: Sainsbury's sluit 420 Argos-winkels, ontslaat 3.500 werknemers
Sainsbury's heeft aangekondigd 3.500 banen te saneren. De banen hebben voornamelijk betrekking op de elektronicaketen Argos, die in 2016 door Sainsbury's werd overgenomen. Met maart 2024 moeten 420 op zichzelf staande vestigingen van Argos zijn gesloten. Tegelijkertijd zullen tegen die tijd ook 150 Argos-afdelingen in bedrijf zijn gegaan bij Sainsbury's-locaties. Ook bij supermarkten van Sainsbury's staan banen op de tocht. Zo zullen vlees-, vis- en delicatesseafdelingen worden gesloten en de daarmee gepaard gaande functies verloren gaan. Sainsbury's maakte onlangs zijn halfjaars resultaten bekend. Hierbij was sprake van een verlies van £ 137 mln (€ 151,5 mln), dat volgens het bedrijf werd veroorzaakt door winkelsluitingen en veranderingen in de markt.
Bron: bbc.com
Australië: Woolworths verdubbelt online omzet
Australische consumenten maken steeds meer gebruik van online kanalen, zoals bezorg- en afhaaldiensten. Het online segment van de supermarktgroep Woolworths heeft hierdoor in het eerste fiscale kwartaal voor een omzet gezorgd van AU$ 1,5 mld (€ 917,1 mln). Ten opzichte van een jaar geleden hadden Woolworths, Big W en Endeavour Group een toename in online omzet van 87%, mede door een aantal nieuwe dienstverleningen voor thuisbezorging en afhaalmogelijkheden.
Bron: itnews.com.au
Rusland: Magnit begint nieuwe bezorgservice
De Russische supermarktketen is van start gegaan met een nieuwe online bezorgservice. Het online assortiment bestaat uit ongeveer 5.000 verschillende producten, die zowel binnen een uur als binnen een later afgesproken tijdsvenster aan huis kunnen worden geleverd. De bezorgdienst is in eerste instantie beschikbaar in alle districten van Moskou binnen de ringweg rondom de Russische hoofdstad. Om online boodschappen te bestellen moeten klanten zich melden op de Magnit Dostavka-app. Onder het assortiment bevinden zich zowel verse levensmiddelen als non-food-producten. Verder worden via de app kortingsacties gehouden, die overeenkomen met de promotieacties in fysieke Magnit-vestigingen.
Bron: esmmagazine.com
M&S vraagt Britse overheid om meer koopzondagen
De Britse retailer Marks & Spencer lobbyt bij de Britse overheid om in december meer koopzondagen toe te staan. Door de extra koopzondagen kan de Britse retailsector compenseren voor het gebrek aan activiteit in november wegens de lockdownmaatregelen. "We lobbyen samen met de rest van de sector vrij hard voor een uitbreiding en deregulering van winkeluren op zondagen", aldus M&S-CEO Steve Rowe. "Dit geldt extra nu we steeds dichter bij de kerstdagen komen".
Bron: reuters.com
VS: Nielsen identificeert verschillende consumentengroepen
Het consumentengedrag doet zich wegens de pandemie en de daarmee gepaard gaande lockdown anders voor dan voorgaande jaren. Zo zullen gezelschappen tijdens de kerstdagen een stuk kleiner zijn, waardoor er ook minder uitgaven per huishouden in supermarkten te zien zullen zijn. Het in Chicago gevestigde marktonderzoeksbureau heeft vijf categorieën aan consumenten opgesteld, die de veranderingen in consumptiegedrag in beeld brengen. Deze groepen zijn als volgt: financieel beperkt en met reisbeperkingen, financieel beperkt zonder reisbeperkingen, het voorzichtige midden, welgesteld met reisbeperkingen en welgesteld zonder reisbeperkingen
Bron: progressivegrocer.com
VS: Alfalfa’s Market opent nieuwe vestiging in Colorado
Alfalfa's Market heeft onder de naam Alfalfa's Local Market een nieuwe vestiging geopend in Longmont Colorado. De locatie volgt een vernieuwd format, waarbij met name wordt gefocust op biologische en natuurlijke lokale producten. Met simpele labels wordt naast de prijs ook de herkomst per product weergegeven, zonder dat hierbij sprake is van een muur aan informatie. Volgens de directeur van Alfalga's, Mark Homlish, sluiten de labels aan bij het overkoepelend concept van zijn bedrijf, namelijk moderne eenvoud waarbij levensmiddelen voor zichzelf spreken.
Bron: supermarketnews.com
Couche-Tard neemt buurtwinkelketen in Hong Kong over
Het Canadese Alimentation Couche-Tard Inc. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van het in Hong Kong gevestigde Convenience Retail Asia. Couche-Tard neemt alle verstrekte en uitstaande aandelen van de retailgroep over voor HK$ 2,79 mld (€ 303,5 mln). De buurtwinkelketen Circle K HK is een dochteronderneming van Convenience Retail Asia. Het netwerk van Circle K HK bestaat uit 340 eigen winkels in Hong Kong en 33 franchisewinkels in Macau.
Bron: newswire.ca
VS: Costco Wholesale meldt resultaten van oktober
Costco Wholesale heeft in oktober een netto omzet behaald van US$ 13,82 mld (€ 11,7 mld). In de periode van vier weken tot 1 november 2020 nam de omzet jaar op jaar toe met 15,9%. In dezelfde periode van 2019 werd een omzet gegenereerd van US$ 11,92 mld (€ 10,1 mld). In de negen weken tot 1 november was er sprake van een toename in netto omzet van 16,4%, van US$ 26,33 mld (€ 22,2 mld) in 2019 tot US$ 30,66 mld (€ 25,9 mld) in de afgelopen periode.
Bron: globenewswire.com