Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi bereikt 1,5 mln online klanten met Deliveroo

Portugal: Sonae heeft 1,6% meer winst in derde kwartaal
Het Portugese Sonae zag zijn netto winst in het derde kwartaal toenemen met 1,6%. In dezelfde periode had de retailgroep een sterke omzet, mede doordat de Portugese economie zich weer herstelt nu de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Sonae heeft in Portugal zo'n 300 hypermarkten en grote supermarkten onder het merk Continente, elektronicawinkels van de keten Worten en een aantal andere retailketens. In de periode van juli tot september kwam de netto winst neer op € 51 mln. De totale omzet steeg met 5,9% tot € 1,77 mld. De omzet van de supermarktketen Sonae MC nam met 7,4% toe tot € 1,34 mld.
Bron: reuters.com 

Ierland: Aldi bereikt 1,5 mln online klanten met Deliveroo
Aldi heeft in Ierland dankzij samenwerking met het bezorgplatform Deliveroo een bereik van tot meer dan 1,5 mln consumenten. Volgens Aldi is wegens het succes van de samenwerking het netwerk uitgebreid naar steden als Dublin, Cork, Galway en Limerick. Het assortiment via Deliveroo is uitgebreid naar meer dan 350 producten. De meest bestelde producten zijn sinaasappelsap, verse melk, champignons, paprika en kip.
Bron: irishtimes.com 

Britse discountketen ziet winst verdubbelen door pandemie
De Britse discountketen B&M had over het eerste halfjaar een toename in winst van 95%. Door de lage prijzen en het grote aantal winkellocaties buiten stadscentra was B&M een populaire keus tijdens de coronacrisis. In september maakte B&M zijn entree in de FTSE 100-index. Het aanbod van B&M bestaat uit allerlei categorieën, variërende van levensmiddelen en huishoudelijke artikelen tot speelgoed en elektronica. De like-for-like-omzet binnen de thuismarkt steeg in de periode van 26 weken tot 26 september met 23%.
Bron: reuters.com 

Spanje: Glovo zet logistieke afdeling voor B2B op
De Spaanse bezorgapp Glovo gaat uitbreiden met een speciale zakelijke logistieke afdeling. Een groot assortiment aan producten zal aan de hand van de nieuwe bezorgdienst binnen 30 minuten bij bedrijven kunnen worden bezorgd. Glovo maakt hierbij gebruik van het eigen netwerk aan distributiecentra in steden, dat in de komende 12 maanden fors zal worden uitgebreid. De nieuwe zakelijke bezorgdienst heet Q-Commerce. Bezorgers die via Q-Commerce worden ingezet zullen ook producten van andere bedrijven die op het Glovo-platform zijn aangesloten op locatie af kunnen leveren.
Bron: techcrunch.com 

Albert Heijn stopt met Google Assistant
Albert Heijn is in Nederland gestopt met een eigen app voor stemactivatie. Het experiment met Google Assistant bleek niet succesvol en zal daarom niet worden voortgezet. Het Belgische Colruyt is echter nog wel van plan om verder te gaan met zijn experimenten met spraaktechnologie.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Sainsbury’s opent locaties onder nieuw buurtwinkelformat
Sainsbury’s twee vestigingen van zijn nieuwe Neighbourhood Hub-format geopend. Nog geen week geleden kondigde de Britse retailer aan dat er over de komende drie jaar ongeveer 18 winkels onder dit format zullen worden opgezet. De nieuwe winkels bevinden zich in Bishop’s Waltham en Midhurst. Het totaal aantal Neighbourhood Hub-winkels kom daarmee op drie. In Woodhall Spa werd in 2019 al een Neighbourhood Hub geopend om het format in de praktijk te testen.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

VK: Tesco maakt meer gebruik van zonne-energie
Tesco is van plan om zonneparken en zonnepanelen op winkeldaken te installeren. Ook wil de Britse supermarktketen meer gebruik maken van elektrische wagens. Door deze nieuwe plannen zal de doelstelling van Tesco om geheel CO2-neutraal te worden 15 jaar eerder in 2035 worden behaald. Verder wil Tesco het gebruik van elektrische auto's in het Verenigd Koninkrijk stimuleren door bij 600 winkels 2.400 oplaadpunten te installeren.
Bron: uk.reuters.com 

Canada: Loblaw heeft 6,9% meer kwartaalomzet
De Canadese retailer Loblaw had in het afgelopen kwartaal een toename in omzet van 6,9%. De omzetgroei kwam tot stand dankzij meer online omzet wegens thuisblijvende consumenten. De netto winst steeg tot CA$ 345 mln (€ 224,6 mln). Een jaar eerder stond de netto winst voor het derde kwartaal nog op CA$ 334 mln (€ 217,4 mln). De omzet steeg jaar op jaar van CA$ 14,66 mld naar CA$ 15,67 mld (van € 9,54 mld naar € 10,2 mld).
Bron: reuters.com 

VS: Grocery Outlet breidt uit na sterk derde kwartaal
Grocery Outlet Holding Corp. zag in het derde kwartaal zijn omzet met dubbele cijfers toenemen. De winst per aandeel is in diezelfde periode verdrievoudigd. Verder heeft bedrijf bekend gemaakt dat retail-veteraan Harrison Lewis is aangesteld als Chief Information Officer (CIO). In de afgelopen periode tot 26 september werd door Grocery Outlet een netto omzet behaald van US$ 764,1 mln (€ 649,4 mln). Jaar op jaar was dat een toename van 17,1% ten opzichte van de US$ 652,5 mln (€ 554,6 mln) van het derde kwartaal van 2019. De vergelijkende winkelomzet nam toe met 9,1%.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Aldi maakt Thanksgiving-maaltijd van US$ 30 mogelijk
Aldi US maakt het mogelijk om met minder dan US$ 30 (€ 25,50_ een volwaardig diner voor Thanksgiving te bereiden. Daarnaast heeft de Amerikaanse tak van Aldi aangegeven dat alle Aldi-medewerkers ieder twee cadeaubonnen van US$ 30 per bon gaan krijgen. Het Thanksgiving-diner van Aldi bestaat onder andere uit zoete aardappelen, verse cranberry's, wortelen, slagroom, melk en ingrediënten voor de traditionele kalkoenvulling. Volgens Aldi zijn de prijzen die dit jaar worden gehanteerd lager dan in het vorige jaar.
Bron: grocerydive.com 

VS: SpartanNash heeft 3,1% meer kwartaalomzet
SpartanNash had in zijn derde kwartaal van 2020 een toename in netto omzet van jaar op jaar 3,1%, tot US$ 2,06 mld (€ 1,75 mld). De vergelijkende winkelomzet steeg voor het vijfde opeenvolgende kwartaal, dit keer met 10,6%. Verder nam de aangepaste bruto winst toe met 37,2%, van US$ 41,6 mln in het vorige jaar tot US$ 57,0 mln in de afgelopen periode (van € 35,4 mln tot € 48,4 mln). Tijdens het derde kwartaal van 2020 steeg de online omzet van SpartanNash met meer dan 175%.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon breidt garagebezorgdienst uit
Amazon breidt zijn Key In-Garage Delivery-service uit. Volgens Amazon zullen verspreid over meer dan 4.000 Amerikaanse steden tientallen miljoenen consumenten met een Prime-lidmaatschap toegang hebben tot Key In-Garage Delivery. De garagebezorgdienst houdt in dat boodschappen of andere bestellingen of zonder enig verder contact met een bezorger in de garage van de klant wordt geplaatst. De bezorgdienst is beschikbaar via de Key by Amazon-app.
Bron: progressivegrocer.com 

Walmart gebruikt pop-up-locaties voor online retail
In de aanloop naar de kerstdagen gaat Walmart een aantal tijdelijke distributiecentra inzetten voor het verwerken van online bestellingen. De pop-up-locaties komen te staan bij 42 vaste logistieke centra verspreid over de VS. Walmart verwacht dat de zogeheten e-commerce dc's, oftewel eDC's, een aandeel van 30% gaan hebben van de totale online omzet die tijdens het feestseizoen door Walmart wordt gegenereerd.
Bron: chainstoreage.com