Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse retailer Edeka start met nieuwe clubappel uit regionale teelt

"Magic Star heeft meerwaarde ten opzichte van reguliere, inwisselbare appel”

Vanaf deze week biedt de Duitse retailketen Edeka voor het eerst het nieuwe clubras “Magic Star” aan. In het Rijnland wordt het clubras onder het regionale label “Mein Land” ondergebracht, in Zuidwest-Duitsland vindt men de Magic Star in het “Unsere Heimat”-schap. Opvallend: Het ras wordt in Duitsland geplant, onder Duitse supervisie geoogst én uitsluitend in en om het teeltgebied afgezet, licht een woordvoerder van Edeka toe.

De regionale contractteelt biedt de aangesloten telers een langdurige, economische samenwerking. De korte transportwegen garanderen een milieuvriendelijk product. “Daarnaast is de Magic Star een kruising tussen de Elisa en een ander schurftresistent ras. De appel heeft een donkerrode kleur, is sappig en zoet van smaak en heeft een goede bite”, aldus Thomas Kühnle, afdelingsleider AGF bij Edeka Rhein-Ruhr. 


Magic Star-plantage in het Bodenseegebied

Geplande uitbouw in andere regio’s
Naast de sterke voorkeur van de Duitse consument voor regionale producten is het nieuwe clubras ook exclusief voorbehouden aan Edeka-klanten en nergens anders verkrijgbaar. Om de gehele oogst te kunnen verhandelen en in alle voorkeuren ten aanzien van verpakkingsgrootte te kunnen voorzien, biedt Edeka de “Magic Star” ofwel in 2 kilo-tas ofwel als losse appel aan. Daarnaast zet de retailketen de voorbije jaren versterkt in op regionale concepten voor agrarische producten. “Om die reden zullen we de Magic Star de komende jaren ook in onze andere regio’s gaan aanbieden”, meldt het concern.


De eerste Magic Star-appelen liggen vanaf 21 november in de Duitse schappen. Albert Heijn verkoopt de appel onder de merknaam Sprank.

60 ton in Bodenseegebied geraamd
“Wij stappen vanaf deze week exclusief bij Edeka Zuidwest in onder het regionale label “Unsere Heimat”. We trappen dit jaar af met een geraamd volume van 60 ton. Vanaf volgend seizoen zullen ook andere teeltgebieden op de markt komen”, aldus Inga Mohr namens telers- coöperatie Obst vom Bodensee GmbH.

„We hebben hoge verwachtingen van dit gemeenschappelijke project met onze vaste retailpartner Edeka. De regionale contractteelt biedt onze telers een economisch perspectief voor de lange termijn. Om die reden is de interesse vanuit de telers om in te stappen ook zeer groot.” Ook markttechnisch moet het clubappel-concept zijn vruchten afwerpen. “Met exclusieve rassen die de consument enkel bij één keten koopt, bieden we onze klanten ook een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de reguliere, inwisselbare appel”, aldus Mohr.

Succesvolle uitrol in Belgische retail
Edeka biedt een breed scala aan AGF en zet om die reden in op appelrassen voor elke consumentengroep. Daarbij wordt met name lokaal product aangeboden. Dit onderstreept volledig de bedrijfsfilosofie van het Nederlandse Fresh Forward, de drijvende kracht achter het nieuwe clubras, bevestigt marketing manager Stephan Geerlings desgevraagd.


Magic Star-appelen kort voor de pluk 

De uitstekende bewaarkwaliteit van het nieuwe ras draagt zeker ook aan de succesvolle, lokale uitrol bij. “Op basis van de ervaring die we hebben opgedaan bij onze eerste retailklant Colruyt in België kunnen we stellen dat de Magic Star in de bewaring probleemloos 10 tot 12 maanden meegaat, zonder aan kwaliteit in te boeten. In België worden de appelen met een diameter van 70 tot 80 millimeter per zes stuks op een foodtainer aangeboden. Kleinere maten worden als mini-appelen per acht stuks op een foodtainer verkocht.”

Meer informatie:

EDEKA ZENTRALE AG & Co. KG
Thomas Kühnle
Tel.: +49 40 6377 - 3302
Fax.: +49 40 6377 - 2971

Obst vom Bodensee Vertriebsgesellschaft mbH
Dr. Inga Mohr
Merkurstraße 7
D- 88046 Friedrichshafen
T +49 7541 97028-36
F +49 7541 97028-51
[email protected]  
www.obst-vom-bodensee.de  

Fresh Forward Marketing BV
Stephan Geerlings
Wielseweg 38A
4024 BK Eck en Wiel
Tel: +31 344 693314
E-mail: [email protected]  
www.fresh-forward.nl