“Reefer Alliance is de Zuid-Afrikaanse citrussector het voorbije seizoen met veel succes van dienst geweest," zegt Charles Gantz, directeur van Anlin Shipping en tevens vertegenwoordiger van Reefer Alliance en Seatrade in Zuid-Afrika.
Hun handel met de EU groeide met 40%, terwijl de export naar Rusland met 25% toenam. Hij merkt op dat het bedrijf graag de mogelijkheid van een meer reguliere service naar het VK zou willen verkennen, naast haar huidige route Lissabon - Rotterdam - St. Petersburg.
Het afgelopen jaar zag het bedrijf de handel tussen Zuid-Afrika en de VS verdubbelen. Seatrade verlaadde 65% van het Zuid-Afrikaanse citrus naar de VS, wat neerkomt op twaalf schepen geladen met 49.500 pallets. Charles merkt op dat er geen enkele misser wat betreft de koude sterilisatie tussen zat.
Het koelschip mv Emerald wordt de haven van Kaapstad in gesleept
Hij schrijft de groei van het bedrijf gedeeltelijk toe aan de problemen bij de containerterminal in de haven van Kaapstad dit seizoen. Het aanleggen bij de particuliere terminal FPT, waar het bedrijf haar conventionele schepen laadt, maakt dat het ver uit de buurt blijft van de grillen van de containerterminal van de haven van Kaapstad.
Het bedrijf is er dit seizoen veel beter in geslaagd zich aan haar vaarschema te houden dan andere rederijen. Naast de verlading via gespecialiseerde koelschepen is het feit dat het bedrijf de circulatie van haar eigen containers beheert ook een groot voordeel.
Beschikbaarheid containers en Covid-19
“Ik ben niet 100% zeker welke nieuwe uitdagingen ons te wachten staan volgend seizoen maar ik ben er niet van overtuigd dat de haven in Kaapstad van haar problemen af is. Covid-19 kan ook nog toeslaan in de vorm van een nieuwe besmettingsgolf.
Hij zegt dat druiventelers die het uitdagende verloop van het afgelopen citrusseizoen goed hebben gevolgd zich wel af moeten vragen of de situatie in de laadterminals van vorig seizoen zich zal herhalen.
"Wanneer de vrees bestaat dat dit opnieuw zal gebeuren, dan denk ik dat veel telers en exporteurs op meer dan één paard zullen wedden."
"Uit berichten heb ik begrepen dat de beschikbaarheid van containers in het Verre Oosten een probleem aan het worden is. Ik zou druivenexporteurs aanraden om de containervoorraad goed in de gaten te houden, evenals de laadterminals."
Foto's: Anlin Shipping
Dankzij hun ligging in de Tafelbaai staat het bedrijf minder bloot aan de beruchte zuidoosten wind, die het laden van de druiven in de terminals ieder seizoen weer dwarszit.
Er was een groot deel van dit jaar amper persoonlijk contact met klanten maar toch is dit een essentieel onderdeel van deze sector. Vandaar dat Charles sinds half september op pad is gegaan om exporteurs en citrustelers in de Oost- en Westkaap te bezoeken. Hij laat weten dat de klanten tevreden zijn en van plan zijn om volgend jaar op dezelfde voet verder te gaan.
Het bedrijf heeft dit seizoen ook enkele ladingen avocado's in containers naar Rusland verladen en ziet geen reden om dit ook niet naar de EU te gaan doen.
"Exporteurs van appelen en peren hebben de smaak van het breakbulk verladen dit seizoen te pakken gekregen en zullen dit ook volgend weer gaan doen."
Voor meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping
Tel: +27 21 914 3979
Email: [email protected]
https://www.anlin.co.za/