Twee jaar geleden heeft Le Verger de la Blottière bevestigd het gebruik van plastic in verpakkingen te willen en te gaan verminderen. De coronacrisis heeft dit voornemen niet vertraagd, in tegendeel! "In het kader van onze Demain La Terre-certificering is het belangrijk dat we als bedrijf verantwoordelijke beslissingen nemen. Actief reageren op consumententrends, de deugdzaamheid van ons productie- en verpakkingsproces garanderen en gezonder en veiliger fruit aanbieden aan zoveel mogelijk mensen hebben altijd deel uitgemaakt van onze bedrijfsfilosofie.
"De gezondheidscrisis heeft het in praktijk brengen van dit voornemen geenszins in gevaar gebracht. We blijven gefocust op onze doelstellingen. Dit betekent ook dat we out-of-the-box moeten denken. We zijn aan een ambitieus project begonnen dat in meerdere jaren zal worden uitgevoerd en waarvoor we gedwongen worden altijd een stap voor te blijven,” zegt Camille Marques, verkoop- en marketingmanager van de groep Le Verger de la Blottière.
"We verhogen het aantal eco-verantwoorde oplossingen op het gebied van verpakking"
Sinds 2018 neemt het aantal acties van Le Verger de la Blottière ten gunste van de ontwikkeling en het gebruik van eco-verantwoorde verpakkingen toe. "Onze insteek is om aan meerdere oplossingen tegelijk te werken om uiteindelijk een volledig assortiment op verantwoorde wijze verpakte producten aan te kunnen bieden.
De afgelopen anderhalf jaar zijn al onze bulkappelen verpakt in 100 % recyclebare verpakking met cellulosecellen. Sinds vorig jaar worden ook onze Antarès°-appelen verpakt in afzonderlijke, biologisch afbreekbare zakjes, om in de winkel op te vallen vaak beplakt met eveneens biologisch afbreekbare stickers.
Daarnaast zijn we dit seizoen begonnen met het aanbieden van appelen per 4 of 6 stuks verpakt in 100% recyclebare, 100% plasticvrije trays."
"Als het om verpakken gaat, vormt elk product een uitdaging"
Sinds 2012 biedt de groep trays met perfect gerijpte peren aan, die ze 10 van de 12 maanden per jaar leveren met twee verschillende rassen. De ontwikkeling van deze 100% kartonnen trays was een grote uitdaging. "Het fruit is rijp en per definitie kwetsbaar. Het is daarom zaak rekening te houden met de vochtigheid van het product en het gebruik van schurende materialen te vermijden.
Daarnaast is een goede productzichtbaarheid van essentieel belang. De conditie van het fruit moet zichtbaar zijn, zodat consumenten het met een gerust hart kopen en supermarktmanagers weten wanneer ze het product van het schap moet halen.
"We zijn al meer dan 2 jaar bezig met het vinden van een oplossing voor dit product, gezien de grote hoeveelheid plastic die ervoor wordt gebruikt.
Sinds begin oktober bieden we een 100% recyclebare kartonnen tray aan. In samenwerking met onze leverancier hebben we meerdere testtrays ontwikkeld en in samenwerking met onze winkelpartners hebben we verschillende formaten en soorten openingen getest. We verkopen de Verger de la Blottière-merktray nu in verschillende winkels en ook als actieproduct. De tray zal binnenkort worden gebruikt voor de Sweet Sensation °, ons vlaggenschipproduct."
Tegelijkertijd werkt Le Verger de la Blottière aan trayvrije plastic folieverpakkingen voor om de appelen - op een papieren ondergrond. Bovendien zijn de door de groep gekozen trayleveranciers FSC-gecertificeerd. "Hoewel het moeilijk is om de volledige levenscyclus van ons product na te gaan, willen we juist ook samenwerken met (externe) leveranciers die onze ecologische werkwijze delen.
Voor meer informatie:
Groupe La Blottière
Saint Georges des Gardes
Chemillé-en-Anjou
Telefoonnummer: +33 (0)2 41 29 22 59
[email protected]
www.levergerdelablottiere.fr