Tholen – Met nog ruim een maand te gaan tot het definitieve afscheid van de Britten uit de EU neemt de drukte bij de Nederlandse logistieke dienstverleners toe. Zo ook bij CSI-Fresh B.V. waar Ronald Hoekstra steeds vaker nee moet verkopen aan bedrijven die nu nog komen aankloppen voor hulp bij de Brexit-voorbereidingen. “We zitten gewoon vol.”
“We zijn nu volop bezig met de laatste voorbereidingen voor diverse koeltransporteurs,” vertelt Ronald. “Daar kruipt veel werk in omdat we daarbij al hun opdrachtgevers moeten nalopen en kijken waar ze tegenaan lopen bij de export/import. Daarnaast kruipt er nog veel tijd in het testen van onze automatische processen die straks nodig zijn voor in het in- en uitklaren van de goederen.”
CSI-Fresh B.V. is al twee jaar druk in de weer met het voorbereiden op de Brexit maar ziet de laatste dagen dat veel bedrijven die handelen op het VK nu pas denken aan wat er voor hen gaat veranderen. Of dat straks tot vertragingen kan leiden bij de ferry naar Engeland durft Ronald niet te zeggen. “Portbase voorkomt dat niet aangemelde vrachtwagens het terrein van de ferry opkomen maar het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat dit kan betekenen voor de routes naar de haven toe. Voor de Eurotunnel verwacht ik meer vertragingen.”
Naast onbegrip snapt Ronald enigszins wel hoe het komt dat Nederlandse bedrijven zich nog niet genoeg hebben voorbereid op wat komen gaat. “Naast het idee dat het allemaal wel mee zou vallen was, en is, er ook nog altijd veel onduidelijkheid vanuit de onderhandelingen die gevoerd worden over een mogelijke deal. Komt er nu wel of geen akkoord straks? Bovendien wijzigen veel regels en protocollen met de dag. Zo worden er dagelijks regels aangepast op de Britse overheidswebsite met betrekking op de Brexit. Bovendien is het een wirwar van regels waar bedrijven mee te maken krijgen en kan ik mij voorstellen dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Eigenlijk is het noodzakelijk om in deze situatie de hele supply chain opnieuw in te richten met alle partijen, zoals KCB en douane, die daar nu bij komen kijken. Bedrijven gaan er nog steeds vanuit dat bij een handelsakkoord geen douanedocumenten moeten worden opge-maakt. Dit is onjuist. In alle gevallen moeten douanedocumenten worden opgemaakt.”
Januari wordt ongetwijfeld een drukke en hectische maand voor iedere partij die handelt op het VK. “Veel bedrijven die handelen in stukgoed hebben al voorraden opgebouwd aan de andere kant van het kanaal, bloemen en planten zullen wat minder de oversteek maken en bij AGF mogen we nog van geluk spreken dat we niet midden in het Hollandse seizoen zitten. Wel zullen groenten, fruit, bloemen en planten de eerste hordes moeten nemen in de nieuwe situatie. We kijken vol spanning toe hoe dat gaat lopen. Wij hebben in ieder geval ons uiterste best gedaan in de voorbereiding maar het blijft ook de eigen verantwoordelijk van veel ondernemers.
Voor meer informatie:
Ronald Hoekstra
CSI-Fresh B.V.
Oslo 7
2993 LD Barendrecht
Tel: +31 (0)180 64 11 11
Mob: +31 (0)6 125 11 225
[email protected]
www.csi-fresh.com