Tholen - Sinds platforms voor de horecabranche ook bezorging aanbieden, is er een hele nieuwe dynamiek ontstaat op het gebied van maaltijdbezorging. En dat werd nog eens versterkt door de corona-uitbraak, bijna elk restaurant bezorgt tegenwoordig ook maaltijden. “De vraag naar bezorging is ook enorm gegroeid maar gaat niet gelijk op met het aantal aanbieders. Op de markt is dus erg druk momenteel”, vertelt Rens Bekkers, ondernemer achter delivery only keuken Bright Kitchen. Zij zijn met zeven verschillende delivery only menukaarten/restaurantconcepten actief op diverse bezorgplatforms. Er zijn geen fysieke restaurants.
Rens Bekkers en kok in de Bright Kitchen, foto Edwin Weers
Hiermee speelt Bright Kitchen als één van de eerste in op deze nieuw ontstane dynamiek van maaltijdbezorging. Rens: “Doordat je bezorging uit handen geeft en geen gasten ontvangt, kun je je helemaal focussen op andere zaken. Uiteraard hangt daar een prijskaart aan. Je betaalt een hele hoge last mile, dus zul je een heel efficiënt en effectief je operatie moeten draaien.”
Duurzaam zonder bio
Op papier kon het uit, zelfs met de ambitie om een geheel plantbased restaurant te starten. Plantbased ingrediënten, zoals hamburgerbroodjes zonder melkbestanddelen of kippeneiwit, zijn een stuk duurder dan reguliere. “De plantbased focus komt volledig vooruit uit de wens voor een duurzame bedrijfsvoering. Ons nummer één streven is eten maken voor een betere planeet en dan merk je al snel dat vlees daar niet bij hoort. Ook onze verpakkingen zijn duurder omdat deze biologisch afbreekbaar zijn.” Biologische AGF is echter geen inkoopvoorwaarde. “We hebben daar natuurlijk goed over nagedacht. Bij duurzaamheid kun je een aantal maatstaven hanteren, zoals biodiversiteit, energie, water-, en/of landgebruik. Wij kiezen specifiek de CO2 uitstoot als norm. Daarbinnen is het beargumenteerbaar of bio al dan niet beter is. Bovendien is biologisch een stuk duurder dan regulier. We zouden dan geen marktconforme prijzen meer kunnen rekenen voor onze gerechten.”
Efficiënt en onderscheidend zijn is de sleutel voor het succes van Bright Kitchen. “Er zijn een aantal zaken die we zelf graag maken, zeker als dat een toegevoegde waarde kan leveren of een concept kan afmaken. Andere zaken die goed toegankelijk zijn kopen we in omdat daar weinig onderscheidend vermogen in zit. Alles wat we inkopen is weloverwogen. Voor bepaalde groentes is beter om deze machinaal gesneden in te kopen, voor andere kiezen we ervoor om zelf te snijden omdat ze dan beter houdbaar zijn. Veel hangt ook af in hoeverre je een relatief ongeschoolde persoon het snijwerk kan laten doen. In elk geval laten we alles bezorgen want ons model is geheel gestroomlijnd en dat betekent zeker geen ritje naar een groothandel of foodcenter.”
Gaspedaal erop
De zeven bestaande menuconcepten van Bright Kitchen kun je scharen onder de noemer comfort food. “Hamburgers, wraps, friet, kapsalons maar dan allemaal plantbased. Het zijn gerechten die een stukje beleving bieden. We zijn ook bezig met meer gezonde maaltijden en het wat luxere segment. Onlangs hebben we bijvoorbeeld de bentobox geïntroduceerd, een Japans concept met lekkere gezonde en gevarieerde gerechtjes.”
Aan groenterijke gerechten is ook al gedacht. “We hebben een concept met gezonde maaltijd bowls met veel verse groenten op de plank liggen en hoeven alleen het gaspedaal nog in te trappen. Het is perfect voor de zomer, dus we wachten nog even tot een goed moment.”
Er wordt veel energie gestoken in de ontwikkeling van concepten. Rens: “De markt is druk en dus moet je opvallen met wat onderscheidend is. We zoeken naar concepten volgens het klassieke marketingspel. Wat zit er in de markt, wat willen de mensen en hoeveel mensen willen dat. We nemen ruim de tijd om concepten uit te testen. Als je iets online zet wat niet klopt, dan kun je het beter niet doen.”
Kennis en kapitaal
Bright Kitchen startte in november 2018 op in Amsterdam met de ambitie om 5 jaar later nog 50 delivery kitchens te hebben draaien. Mijlpaal twee was afgelopen juni met de opstart van de 2e Bright Kitchen, ook in Amsterdam. Door deze tweede mijlpaal kan de opschaling kan nu snel gaan, omdat het een kwestie wordt van copy en paste. Er zijn plannen en connecties in diverse andere steden in Europa en mogelijk Noord-Amerika. Om in een korte tijd zoveel groei door te maken, zijn investeerders nodig. Het gaat volgens Rens niet enkel om kapitaal, ook om kennis. “We hebben grote ambities en gaan binnen enkele maanden op zoek naar investeerders. Er zijn al een aantal aan boord maar we zoeken ook met name naar investeerders die kennis meebrengen, van keukens bouwen en draaien tot receptontwikkeling. Er zijn immers altijd slimmere mensen voor de problemen die wij op willen lossen en ook willen helpen om deze revolutie met ons door te gaan”, besluit Rens
Voor meer informatie
Bright Kitchen
Rens Bekkers
[email protected]