Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Butter, Gist Nederland

“Druk op de markt door grote vraag naar transport op Engeland”

Tholen – De afgelopen dagen zagen we lange files voor de Eurotunnel staan en kwamen er berichten binnen dat Engelse supermarkten meer non-food aan het inslaan zijn. Een combinatie van corona, brexit en de decembermaanden lijken de belangrijkste redenen te zijn voor de extra drukte.

Bij de Nederlandse afdeling van het Britse Gist merken ze dat ook. “Er is op het moment een flinke druk op de markt en op de transportcapaciteit,” vertelt Tom Butter, Salesmanager bij Gist Nederland. “Er komen op het moment veel orders binnen en er is legio aanbod van vracht dat naar de overkant moet. Bij wijze van spreken kunnen we nu alles wat wielen heeft inzetten. Het gaat hier dan niet specifiek om AGF-vracht. Onze eerste prioriteit blijft echter uitgaan naar onze vaste klanten. Ook de handel waar wij niet in thuis zijn, zoals drooggoed heeft nu zijn invloed op de markt. Op zijn beurt zorgt dat weer voor de nodige druk op de capaciteit van de ferries en de Eurotunnel.”

Hoewel er flink wat druk op de markt is merkt Tom wel dat het vooralsnog meevalt met de vertragingen bij de ferries. “We zijn redelijk in staat om ons aan de gestelde tijdssloten te houden bij onze klanten aan beide zijden van het Kanaal. Maar het is inderdaad wel drukker op het moment dan in voorgaande jaren.”

Met het principe van vraag en aanbod zouden de prijzen op het moment voor vrachtvervoer moeten oplopen. Toch is dat volgens Tom alleen het geval als men extra capaciteit wil inkopen op de vrije markt. Veel van het transport dat naar de overkant gaat staat immers onder contract. “We lopen de kans hier weer een stukje op in te lopen, maar zo werkt de markt nu eenmaal.”

Op de vraag hoe dat straks in januari zal gaan, moet Tom lachen. “Als ik dat kon voorspellen, zou ik daar veel mee kunnen verdienen. Afgaande op mijn gevoel zal de druk die er nu is afnemen, want ik denk dat de huidige situatie vooral te maken heeft met de dreigende brexit. In januari is er geen sprake meer van een dreiging want dan is er duidelijkheid over de Brexit. Het zou kunnen dat we het wat drukker houden dan normaal omdat sommige vervoerders het Verenigd Koninkrijk links laten liggen als dit vervoer voor hen  teveel extra complicaties met zich meebrengt. Als Brits bedrijf met een afdeling in Nederland zijn wij echter voorbereid op de toekomstige relaties tussen het VK en de EU.”

Voor meer informatie
Tom Butter
Gist Nederland
+31 (0)10-7650111
www.gistworld.com