Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andreas Allenspach, Category Manager Coop (Zwitserland) blikt terug op het Corona-jaar:

"Onze AGF-omzet is dit jaar met 15% gestegen, groenten waren de grote winnaars"

Tholen - De supermarkten komen dit jaar als grote winnaar uit de Corona-pandemie. In Zwitserland is dat niet anders. Category manager Andreas Allenspach van Coop Zwitserland blikt terug op een bizar jaar. "We zijn 15% gegroeid in AGF, dat zijn cijfers die we nooit eerder hebben gezien. Ons marktaandeel heeft 1,1 % geplust. We hopen dat de Corona-crisis snel voorbij is, maar voor het supermarktsegment zijn de gevolgen louter positief geweest."

"Groenten zijn de echte winnaars gebleken, daarin zijn we met 23% gegroeid. Mensen bleven en kookten thuis en dat hebben we nadrukkelijk gemerkt. Tijdens de eerste lockdown zagen we dat de bewaarproducten zoals uien, wortelen, appelen en peren het bijzonder goed deden, blijkbaar toch uit een soort paniekreactie dat de winkels dicht zouden gaan. Later zagen we dat met name de groenten het uitstekend deden. Zo verkochten we 40% meer aubergines, bleekselderij en spruiten en 30% meer bloemkool. Ook gember deed goed mee met een plus van 40%, maar naar verhouding bleven andere exoten achter. Zo was het voor ananas, passiefruit en kaki's geen topjaar."

"Geen Zwitserse teler een slecht jaar"
Logistiek was het volgens Andreas een hele uitdaging om het geregeld te krijgen. "Bij het begin van de lockdown hadden onze DC's niet de capaciteit om alles uit te leveren, waardoor er bepaalde producten rechtstreeks van onze leveranciers naar de winkels ging. Toch hebben we bijna geen moment te weinig product in het schap gehad en daarom ben ik ook supertrots op onze telers en leveranciers. Zij hebben echt uitstekend werk verricht, terwijl de hele keten onder grote spanning stond. Een prestatie van formaat! Gelukkig heeft dat zich ook uitbetaald, want er is geen Zwitserse teler die een slecht jaar heeft gehad. Telers die anders de horeca beleverden, konden hun producten nu goed in de retail kwijt. Anders hebben we in de zomer altijd wel weken met een te groot tomatenaanbod en lage prijzen in de markt. Dat is dit jaar in Zwitserland niet één week het geval geweest."

Gevraagd of dit Corona-jaar nog blijvende effecten zal hebben, antwoordt de Category manager. "In Zwitserland had je altijd veel mensen die, veelal voor het weekend, hun inkopen gaan doen bij Duitse en Franse supermarkten. Nu ze niet in het buitenland hun boodschappen mochten doen, hoop ik dat we hebben laten zien dat ze ook in Zwitserland een topassortiment hebben voor een relatief lage prijs. Verder hoop ik dat mensen hebben gezien hoe belangrijk het is dat we goede telers in Zwitserland hebben, om niet te afhankelijk te worden van het buitenlandse volume. Tegelijkertijd blijven landen als Spanje en Nederland van groot belang voor onze AGF-voorziening. Zo hebben we dit jaar een leuk project met Red Desire-tomaten van RedStar die we twaalf maanden in het premium segment verkopen, in de zomer van een Zwitserse teler en daarbuiten vanuit Nederland."

Onverpakte AGF was een belangrijk speerpunt voor de Zwitserse retailer en dat is volgens Andreas onveranderd. "In de eerste fase van de Corona-crisis waren er veel geruchten dat mensen meer verpakte periode kochten uit hygiëne-oogpunt, maar dat is slechts beperkt het geval geweest. Die verkoop lag bij ons echt niet significant hoger. Hooguit was er wat minder druk vanuit Ngo's om de AGF-producten onverpakt te verkopen, maar dat zie ik echt als iets tijdelijks. Wij blijven dan ook keihard werken aan goede, duurzame verpakkingsmogelijkheden voor de toekomst. Ook food waste blijft een belangrijk issue. In november zijn we gestart met een test met Apeel-avocado's en daar ben ik erg positief over. Dit zou moeten leiden tot 50% minder verspilling. Verder willen we ook breder inzetten om producten die we normaal niet zouden verkopen, door bijvoorbeeld hagelschade, nu onder eigen merk ünique te verkopen."

Voor meer informatie:
Andreas Allenspach
Coop
Thiersteinerallee 14
4002 Basel