De definitieve behaalde omzetten en marktaandelen 2020 van de
Nederlandse supermarken volgens IRI en Nielsen zijn bekend. In 2020, waarin de supermarktomzetten sterk gestegen zijn door de Corona maatregelen, laten, mede gerelateerd aan de angst voor het virus, full service supermarkten met een breed assortiment groei zien in marktaandeel, terwijl prijsvechters en Hard Discount marktaandeel inleveren.
De marktaandelen zoals door IRI gepubliceerd, worden gemeten inclusief Hard Discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Het meest opvallend is de winst van full service supermarkten met een breed assortiment versus de daling van de prijsvechters zoals Aldi, Lidl en Dirk. Waar shoppers normaliter meerdere supermarkten per week bezoeken voor hun dagelijkse
boodschappen, nam in 2020 uit angst voor het Corona virus het “one stop shopping” toe, waardoor prijsvechters minder bezocht werden. Ook de kleinere regionale ketens hebben geprofiteerd van de
behoefte van de shopper om dichtbij aankopen te doen in een niet te drukke supermarkt.
Jumbo weet haar marktaandeel het sterkst te verhogen. Het marktaandeel van deze formule stijgt met 0,6%-punt naar 21,4%. Uiteraard wordt deze groei ook mede veroorzaakt door de uitbreiding van het aantal Jumbo winkels. Ook marktleider Albert Heijn is erin geslaagd in 2020 haar marktaandeel weer te laten groeien en stijgt met 0,1%-punt naar 34,8%. Binnen de Superunie-leden zien we de grootste winst voor COOP en PLUS (beide +0.2%-punt), maar ook Poiesz weet 0,1%-punt marktaandeel te winnen, terwijl Dirk licht marktaandeel verliest.
Hard Discount is de grote verliezer van afgelopen jaar. Na jaren van groei zag IRi in 2019 al een kleine daling en deze daling wordt in 2020 nog groter. Aldi en Lidl verliezen samen maar liefst 0,5-%-punt
marktaandeel ten opzichte van vorig jaar.
Het jaar 2020 was een zeer turbulent jaar voor de supermarktbranche. De omzet bereikte in 2020 (incl wk53) met €44,7 miljard een recordhoogte, aldus Nielsen. Dit betekende een groei van 11,2% vs 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar 3,5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei €4,5 miljard vs 2019. Volgens IRi steeg de omzet van de Nederlandse supermarkten in 2020 (inclusief de 53e week) met 11,2% tot net boven de 45 miljard euro. Een stijging van ruim 4,5 miljard (11,2%) ten opzichte van 2019.
Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor ca. 20% bij aan de totale supermarkt groei van eerder genoemde €4,5 miljard.
Veel van de extra groei, zowel in de winkels als online laat zich verklaren vanuit de overheidsmaatregelen in het kader van Covid-19. Thuiswerken en Horeca sluitingen tijdens de diverse lockdowns zorgden o.a. voor lege schappen aan het begin van de eerste lockdown en de hoogste weekomzet ooit in week 51.
Bron: Nielsen / IRi