Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Casino wil via zijn online-winkel meer op prijs concurreren

Nederland: Albert Heijn vergroot marktaandeel in 2020 naar 35,0%
De Nederlandse retailer Albert Heijn heeft in 2020 zijn marktaandeel vergroot tot 35,0%, dankzij een sterke vraag naar thuisbezorging van boodschappen, zo blijkt uit gegevens van Nielsen. In een jaar dat werd gekenmerkt door 'extremen', was de retailer getuige van de sluiting van verschillende Albert Heijn 'to go'-winkels op universiteiten, treinstations en in stadscentra. In de winkels liep het aantal klanten terug, maar ah.nl, de online- boodschappenbezorgservice, maakte een sterke groei door.
Bron: esmmagazine.com 

Hoe de Nederlandse startup Pieter Pot het supermarktlandschap wil ontwrichten
Door hun verpakte levensmiddelen zijn supermarkten een belangrijke bron van afval, met name van plastic. De gemiddelde Europese consument produceert ongeveer 30kg plastic per jaar, waarvan twee derde afkomstig is van verpakte levensmiddelen. Dit betekent dat de overstap naar afvalvrije supermarkten een besparing van 20 kg plastic/persoon/jaar kan opleveren. Onmogelijk? Niet volgens medeoprichters Jouri Schoemaker (30 jaar) en Martijn Bijmolt (28 jaar) van de Rotterdamse startup Pieter Pot, de eerste circulaire supermarkt van Nederland. Gedreven door hun eigen drang om hun klimaatimpact te verminderen en ontevreden over bestaande oplossingen richtten zij eind 2019 Pieter Pot op. Zij constateerden dat iedereen minder afval wil en dat het voor de gemiddelde consument momenteel te moeilijk is om dit te realiseren. Consumenten willen niet hun eigen potjes en pakjes meenemen en vullen in de supermarkt, ze willen gemak. Daarvoor is er nu Pieter Pot.
Bron: forbes.com 

VK: Iceland Foods verlengt distributiepartnerschap met XPO Logistics
XPO Logistics, een toonaangevende wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft zijn contract met Iceland Foods, marktleider op het gebied van diepgevroren producten, verlengd voor opslag- en distributiediensten. XPO zal een gefaseerde strategie implementeren om de groeicapaciteit voor de Britse supermarktketen te vergroten, met schaalbare initiatieven voor technologie, arbeidsoptimalisatie, vlootoptimalisatie en kostenbesparingen. De vernieuwing verlengt de samenwerking van XPO met Iceland tot meer dan tien jaar.
Bron: globenewswire.com 

Zwitserland: Migros ziet omzet in 2020 stijgen met 4%
Migros heeft bekendgemaakt dat de groepsomzet met 4% is gestegen tot € 27,5 mld, waarbij de retailomzet het beter deed. Migros zei dat de retailomzet, die werd gestimuleerd door de online-groei, met 7,2% steeg tot € 22,3 mld. Migros verklaarde dat de groei in 2020 werd ondersteund door veranderend winkelgedrag, waardoor de omzet van het online-kanaal steeg tot 31,0%, tot bijna € 2,4 mld en daarmee was dit kanaal voor het eerst goed voor meer dan 10% van het totaal. Migros verklaarde ook dat het tempo van de omzetgroei betekende dat het zijn marktleidende positie in het online-kanaal verder kon uitbreiden.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Frankrijk: Casino wil via zijn online-winkel meer op prijs concurreren
Het lokale vakblad LSA heeft gemeld dat Casino in het hele land één lagere prijs wil gaan hanteren in zijn e-commercewinkels, omdat het bedrijf sterker wil concurreren door waarde te bieden. De retailer kan in prijzen investeren dankzij de investeringen die het heeft gedaan in logistiek en andere gebieden van zijn toeleveringsketen. De stap betekent dat shoppers toegang krijgen tot één gezamenlijke e-commercesite voor zijn hypermarkten en supermarkten, Casino.fr, en dat ze overal in het land dezelfde prijs betalen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Tesco introduceert eerste aan duurzaamheid gekoppelde obligatie van € 750 mln
Tesco meldt het volgende: "Tesco heeft een obligatielening geïntroduceerd die voor het eerst is gekoppeld aan de toezegging van de onderneming om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Tesco was het eerste bedrijf ter wereld dat in 2009 een nul-koolstofdoelstelling formuleerde en later het eerste FTSE 100-bedrijf dat wetenschappelijk onderbouwde koolstofreductiedoelstellingen formuleerde op basis van een 1,5°C- traject. De introductie van onze eerste aan duurzaamheid gekoppelde obligatie toont verder de kracht van ons engagement om onze impact op het milieu te verminderen en tegen 2035 in het Verenigd Koninkrijk een koolstofvrij bedrijf te zijn." 
Bron: tescoplc.com 

Publicatiedatum: