Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard van der Helm nieuwe commercieel directeur Willem Dijk AGF

Van de Action naar de AGF

Tholen - De eerste honderd dagen bij Willem Dijk AGF zitten er alweer op bij commercieel directeur Richard van der Helm. De cirkel is daarmee rond voor de geboren Enschedeër die de afgelopen jaren werkte voor Sanders Supermarkt, EMTÉ Supermarkten, Sligro Food Group en Action. "Mijn stip op de horizon is dat we de meest klantgedreven organisatie worden in zijn soort."

Richard werkte de afgelopen twee jaar bij Action voor hij benaderd werd om bij Willem Dijk AGF aan de slag te gaan. "Willem Senior en veel collega's hier ken ik al vanuit mijn tijd bij Sanders Supermarkten, dus dat voelt heel vertrouwd. Het bedrijf is de afgelopen jaren ongelofelijk hard gegroeid waardoor er ook dingen blijven liggen. Aan mij mede de taak om de professionaliseringsslag verder gestalte te geven aan een al zeer gedreven team. Nu Willem Senior afstand heeft genomen van het bedrijf, is de keuze dat Willem Junior gekozen heeft om mensen erbij te zoeken om die strategie gestalte te geven dan ook een logische. Je hebt immers de zorg voor ruim honderd gezinnen die afhankelijk van je zijn en dan moet en kun je niet alles zelf willen doen."

Emotie vs Ratio
"Bij Action heb ik een hele mooie tijd gehad. Hun strategie is uniek in de markt en die ervaring neem ik zeker mee. Binnen de AGF-sector is me de eerste maanden vooral opgevallen hoeveel keuzes er gemaakt worden op basis van emotie en minder op basis van ratio. Dat was is bij grootgrutters echt wel anders, daar worden beslissingen veel meer vanuit de ratio en modellen genomen. En ik ben zelf ook data-gedreven; ik heb enorm veel vertrouwen in mijn collega’s, maar wil het wel graag zien!"

De afgelopen tijd bezocht Richard al veel klanten, maar ook niet-klanten om te horen waar het bedrijf staat. "Klantgedrevenheid is echt iets waar ik voor sta. Daarmee moeten we onze klanten blijven verrassen. Wij moeten alles voor de klant doen, zodat hij zich bezig kan houden met zijn core business. Dat geldt voor de hele organisatie van de chauffeurs, tot de verkoop en marketing. De klant komt altijd van rechts en daar moet 24/7 alles voor wijken. Tegelijkertijd betekent het als je de meest klantgedreven organisatie wilt zijn in zijn soort, dat je ook weleens pas op de plaats moet maken."

De Corona-crisis zorgde overall voor een behoorlijke omzetgroei bij Willem Dijk AGF. "Tegelijkertijd leven we ook mee met de horecagroothandelsklanten, die echt zware tijden doormaken. Zo hebben we horecaklanten in Duitsland in het 'all-you-can-eat-segment die hun omzet echt letterlijk van honderd naar nul zagen gaan. In Nederland hebben veel horecazaken met afhaal en bezorging zich nog enigszins op de been kunnen houden. Tegelijkertijd zie je dat veel grossiers en winkels die we beleveren een gigantisch goed jaar hebben gehad", vertelt Richard.

Groeipotentieel Duitsland
De afgelopen jaren maakte Willem Dijk AGF een forse opmars op de Duitse markt en daar liggen volgens Richard nog veel meer kansen. "Het is simpel, we zitten hier op de grens en kunnen net zo makkelijk links als rechtsaf. In Duitsland wonen 83 miljoen mensen en daarmee hebben we een enorm groeipotentieel. Trends als gemak en kwaliteit in maaltijden blijven op de Duitse markt momenteel nog wat achter bij Nederland, ook omdat er in Duitsland nog veel meer bij de supermarkt dan bij de speciaalzaak wordt gekocht. Het potentieel is nog enorm."

"Maar ook in Nederland zien we nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden. Dat gaat zich ook vertalen in de nodige concepten die we de komende tijd gaan uitrollen, waarmee onze klanten zich kunnen onderscheiden van de Food Retail en we waarde willen toevoegen aan de keten. Er liggen een aantal campagneplannen klaar waar ik heel veel van verwacht. Merken zullen een belangrijk onderdeel uitmaken van onze strategie. In mijn rondgang bij bedrijven heb ik wel gemerkt dat citrus echt een categorie is waar we in het land om bekend staan met onze topmerken Filosofo en Elefant. Dat moeten we koesteren en waar mogelijk uitbreiden. Dat Johan Derksen met zijn promotie voor Elefant-sinaasappelen miljoenen mensen bereikte was natuurlijk helemaal goud, maar de mensen gaan de komende tijd nog meer van ons horen."

Voor meer informatie:
Richard van der Helm
Willem Dijk AGF
De Ossenboer 2
7547 SJ Enschede
T: 053 4864 751
[email protected]
www.willemdijk.nl