Tholen - Als groenten- en fruitexporteur op de Russische markt maakte Hoofdman-Roodzant de laatste jaren steeds meer de switch van het verzenden van mix-ladingen naar het verschepen van directe containers, rechtstreeks vanaf de leveranciers in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, India en Zuid-Europa. Om alle verschepingen en benodigde documentatie inzichtelijk te maken binnen één portaal, ging de exporteur op zoek naar een tool om alle informatie realtime te beheren. Toen die er niet bleek te zijn, sloeg het bedrijf zelf aan het ontwikkelen. Vandaag introduceert het bedrijf LogisticDocuments.com, als aparte entiteit, gemaakt door importeurs, exporteurs en cross-traders, voor deze doelgroep.
20 tot 30 handelingen
"Als exporteur op Rusland weten we hoeveel energie het kost om de juiste documentatie te regelen voordat een container bij de klant arriveert. Hiervoor zijn toch wel twintig tot dertig handelingen nodig. Daarvoor kun je natuurlijk een complete backoffice afdeling optuigen, maar wij hebben gekozen voor een eigen tool als plug- en play aanvulling op de huidige IT infrastructuur van importeurs, exporteurs en cross-traders. We maken alle verschepingen zichtbaar in één portaal, inclusief alle benodigde documentatie en correspondentie. Dat werkte zo goed, dat we besloten hebben het portaal niet voor onszelf te houden en breder te introduceren op de markt", vertelt Christian Schouten.
Klik hier voor een uitvergroting
Pro-actief in plaats van reactief
Na twee jaar ontwikkelen, testen, bijstellen en implementeren zijn er inmiddels vier bedrijven live gegaan met LogisticDocuments.com en is het portaal klaar voor een bredere introductie op de markt. "Wij denken dat het een voordeel is dat we het systeem vanuit onze im- en exportachtergrond hebben gebouwd. Pas dan weet je namelijk met welke factoren je allemaal te maken hebt. Wij verwachten dat het in een behoefte voorziet. Hiermee bevorderen we de communicatie- en informatieoverdracht tussen de afdelingen en partijen in de keten. Nu is er afzonderlijk bij partijen in de keten best wat informatie beschikbaar, maar die is vaak niet realtime inzichtelijk of zit verstopt in een mailbox. Door deze documentatie klaar te zetten voor je partners en realtime inzichtelijk te maken beperk je discussies en onnodig contact en kun je pro-actief werken in plaats van reactief", betoogt Christian. "
"Vertragingen van schepen zijn aan de orde van de dag, maar niemand kan een complete track&trace geven van de container. Vaak krijg je geen notificatie als een container vertraagd is, of gebeurt dit veel te laat. In dit systeem krijg je gelijk een alert, zodat je pro-actief je klant kunt informeren. Met ons platform bieden we de oplossing door alle ketenpartijen een volledig inzicht in de status van de container en bieden we door middel van geïntegreerde partner-portalen klanten en leveranciers toegang tot hun eigen omgeving, waarin zij volledig inzicht hebben in de status van de container", vertelt Christian.
"Gezien onze roots, gaan we van start om het het portaal bij andere AGF-bedrijven onder de aandacht te brengen, maar we verwachten dat het ook voor andere sectoren een oplossing is, denk aan bijvoorbeeld vlees of medicijnen", vertelt Christian. "We verkopen dit portaal op licentiebasis met een abonnement per gebruiker plus een fee per container. Dit is inclusief gratis partnerlicenties voor de klanten en leveranciers. Zet je dit af tegen alle inspanningen die je anders moet verrichten om dit inzichtelijk te krijgen, dan is is dit echt een verwaarloosbaar bedrag. Daarbij is het een makkelijk te implementeren systeem, dus je hoeft niet bang te zijn voor lange en dure implementatieprojecten."
Transparantie
"Een dergelijk platform past volgens ons ook goed in de huidige ontwikkelingen van het IT-landschap. Je ziet dat steeds meer IT-infrastructuren los van elkaar ontwikkeld worden. En de ontwikkeling van het systeem staat natuurlijk niet stil. Zo wordt dit jaar de API ontwikkeld om de connecties tussen ERP-pakketten en de finance- en warehousing-modules te realiseren", vertelt Christiaan. "Bovendien is dit platform een antwoord op de toenemende vraag naar transparantie binnen de keten. De globalisering zet door. Het zelf regelen van containers wordt steeds makkelijker, maar het overzicht hierop houden niet. LogisticDocuments.com is het antwoord hierop om op een efficiënte en duurzame manier om de logistieke processen te managen."
Voor meer informatie:
Christian Schouten
Logistic Documents.com
Handelscentrum ZHZ 40A
2991 LD Barendrecht
Tel: 0180 61 70 11
Mobiel: +31 6 18 58 37 91
[email protected]
[email protected]
www.logisticdocuments.com