Hoe is een grote keten als Lidl omgegaan met de gevolgen van Covid-19 en wat had dit voor gevolgen voor de groenten- en fruitafdeling? Marcello Candelori, directeur voedselinkoop bij Lidl Italië, gaat in op deze kwestie.
Hoe heeft de groenten-en fruitsector in 2020 gepresteerd en zijn er opmerkelijke veranderingen in vergelijking met de pre-Covid-situatie?
“Met de komst van het coronavirus en de daaruit voortvloeiende beperkingen hebben consumenten nieuwe levensstijlen en gewoonten aangenomen. Dit heeft gevolgen gehad voor veel productcategorieën, waaronder groenten en fruit. Het resultaat is een positieve tendens die in loop van de maanden enige schommelingen heeft vertoond. In de eerste fase van de pandemie was er een aanzienlijke toename van het gebruik van producten die makkelijk te bewaren zijn. Denk aan aardappelen, uien en appelen. Het gevolg was dat de verkoop van verse AGF daalde. Vanaf mei was er sprake van een stabilisatie.”
Heeft de pandemie invloed gehad op het netwerk van leveranciers?
“Ons netwerk is niet veranderd als gevolg van de pandemie, integendeel zelfs, we willen het aantal leveranciers uitbreiden, met oog op de versterking van het regionale aanbod.”
De groenten- en fruitafdeling
Welke strategieën worden er in 2021 toegepast om het vertrouwen van de klant te behouden?
“We concentreren ons op een aanbod met steeds meer regionale producten. Dit is een keuze die we jaren geleden hebben gemaakt en dit geldt voor het hele assortiment, niet alleen voor groenten en fruit. Italië kent een rijke tuinbouwtraditie en een gastronomisch erfgoed en wij willen dit de plaats geven die het verdient. De consument lijkt ook de voorkeur te geven aan lokale producten.”
En op het biologische front?
“We blijven het biologische aanbod versterken en het valt bij een toenemend aantal klanten in de smaak. Daarnaast willen we ook het aantal plastic verpakkingen verminderen. In het kader hiervan zijn we een concrete verbintenis aangegaan die ons ertoe zal brengen het gebruik van plastic tegen 2025 met minstens 20% te verminderen en tegelijkertijd 100% van de plastic verpakkingen recycleerbaar te maken. Waar we ons ook mee bezig houden is de diversificatie van formaten."
"Wat ik ook graag wil benadrukken is ons partnerschap met het Italiaanse voetbalelftal, waar groenten en fruit de strategische focus van de samenwerking vormen. Met de kwalificatie van officiële groenten-en fruitleverancier willen wij ook in 2021 de klanten bewust maken van de versheid en kwaliteit van ons aanbod.”
Is er al een definitieve indeling van de groenten- en fruitafdeling bekend?
Onze supermarkten zijn onlangs voorzien van een nieuwe lay-out. Een winkel in Milaan was de eerste die dit toe heeft gepast. Het nieuwe displayformaat biedt meer ruimte en zichtbaarheid voor elke categorie, mede dankzij het gebruik van speciale signalisatie en duidelijke kleuren. Het centrale punt van deze restyling is de groenten- en fruitafdeling die een echt welkom biedt aan de klanten. We hebben de uitstalruimte van deze afdeling aanzienlijk vergroot en ook is het assortiment gesneden en klant-en klare groenten en fruit vergroot.”
Wat is uw organisatorische filosofie voor deze sector?
“Het aanbod van groenten en fruit in onze supermarkt varieert in de eerste plaats naar gelang het seizoen en bijgevolg de beschikbaarheid op de markt. We hebben ook altijd oog voor de behoeften van onze klanten en proberen de bevoorradingsketen zo kort mogelijk te houden.”