Op Internationale Vrouwendag lanceerde Fyffes een nieuwe doelstelling in de strijd voor gendergelijkheid: Fyffes streeft ernaar om voor 2025 op 100% van haar eigen sites in Midden-en Zuid-Amerika werknemers te laten profiteren van gendergelijkheidsprogramma's. Tegen het jaar 2030 moeten deze programma's ook beschikbaar zijn op tenminste 50% van de locaties van haar leveranciers.
De wereldwijde supply chain voor landbouw is een belangrijke werkgever voor vrouwen. Helaas worden velen van hen regelmatig geconfronteerd met aanzienlijke ongelijkheden tussen mannen en
vrouwen, zoals een lagere status thuis en op de werkplek, of krijgen ze te maken met pesten, geweld en discriminatie. Een belangrijk doel van de duurzaamheidsstrategie van Fyffes is het creëren van
een meer inclusieve werkplek waar mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn en gelijkwaardig worden behandeld.
In 2019 heeft Fyffes - in lijn met haar duurzaamheidspijler Enriching People's Lives - haar eerste Gender Equality Program opgezet om gendergerelateerde kwesties aan te pakken op haar meloenplantages in Honduras en haar ananasonderneming in Costa Rica. Het programma is ontwikkeld in samenwerking met The Sustainable Trade Initiative (IDH) en BSR en werd verzorgd door onze lokale partners AED (Asociación Empresarial para el Desarrollo) en FUNDAHRSE
(Fundación Hondureña de Responsabilidad Social Empresarial).
"Genderongelijkheid, discriminatie en gendergerelateerd geweld zijn wijdverbreid in Midden-en Zuid-Amerika", zegt Margaux Yost, manager bij BSR. “Fyffes heeft destijds proactief dergelijke risico's
gesignaleerd en heeft aan gender prioriteit toegekend binnen haar duurzaamheidsstrategie om de arbeidsomstandigheden van haar werknemers en de communities rondom de plantages te verbeteren. Bij BSR zijn we blij om onze ervaring met het HERproject in te zetten om Fyffes te helpen bij het opzetten van haar eerste programma voor gendergelijkheid. In dit programma krijgen Fyffesmedewerkers de tools aangereikt om deze uitdagingen beter het hoofd te kunnen bieden."
"Maandag kondigden we - in samenwerking met retailer Lidl GB en onze long term partner IDH, die beide het project financieel en conceptueel hebben ondersteund - een uitbreiding van het
programma aan. Fyffes gaat HERessentials lanceren, een nieuw digitaal gender empowerment programma, gecreëerd door BSR's HERProject, waarmee Fyffes haar reeds succesvolle Gender
Equality Program kan opschalen en meer werknemers zal kunnen bereiken op de Fyffes plantages", aldus het bedrijf.
"De impact van COVID-19 was voor onze werknemers enorm", zegt Stella Davis, Fyffes Sustainability Manager. “We zijn ons ervan bewust dat vrouwen economisch onevenredig zwaar zijn getroffen en dat de pandemie extra stress en onzekerheid voor gezinnen heeft betekend op het gebied van budgettering, gezinsplanning en gezondheidszorg, naast alle andere huishoudelijke taken. We willen al onze werknemers in staat stellen hun communicatieve vaardigheden te verbeteren en ze beter leren omgaan met ernstige problemen, zoals bijvoorbeeld huiselijk geweld. Dat laatste is tijdens de pandemie overal ter wereld toegenomen. Daarom zijn we heel blij dat we al onze werknemers -
mannen, vrouwen en managers - de kans kunnen bieden om het HERessentials-programma te volgen. Hierin worden de tools aangereikt om weerbaarder te kunnen zijn in deze moeilijke tijden."
Amali Bunter, Head of Responsible Sourcing and Ethical Trade bij Lidl GB zegt: “We opereren met een fundamenteel respect voor de rechten van alle mensen en zijn verheugd om samen te werken met
Fyffes aan het HERessentials-programma teneinde gendergelijkheid te bevorderen. Het is een trieste realiteit dat vrouwen kwetsbaarder blijven voor mensenrechtenschendingen dan mannen. Daarom
nemen we als organisatie verschillende stappen om gendergelijkheid te bevorderen, zowel binnen ons personeelsbestand als in onze bredere supply chain. We zijn de trotse ondertekenaars van de UN
Women’s Empowerment Principles en via ons partnerschap met Fyffes hopen we vrouwelijke werknemers te beschermen en weerbaarder te maken. Tegelijkertijd demonstreren we een best
practice-model dat in de toekomst breder kan worden uitgerold.
Vanaf mei van dit jaar zal Fyffes de digitale tool HERessentials lanceren op haar Anexco-ananas- en Esmeralda-bananenplantages in Costa Rica. Vervolgens zal de tool worden geïntroduceerd op andere
Fyffes-plantages in Costa Rica, gevolgd door Belize in het derde kwartaal van 2021. Het programma zal zich blijven uitbreiden naar extra locaties tot 2030 om het beoogde doel te bereiken.
Voor meer informatie:
Fyffes
www.fyffes.com/sustainability/vision-goals/