Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse bananeninkopers kijken naar andere landen wegens tekorten

Andy Thomas-Stivalet van Kadivac Produce schat dat 15-20% van de totale wekelijkse aanvoer van bananen naar de Verenigde Staten is verstoord door de verliezen in Honduras en Guatemala als gevolg van de orkanen, waaronder de orkanen Eta en Iota, die de bananentelende regio's afgelopen november hebben getroffen.

"De drie grote bedrijven hebben gebieden gevonden waar ze bananen vandaan kunnen halen en ze voldoen aan de vraag. Maar hun kosten zijn gestegen, dus de prijzen zijn in de loop van het jaar sterk veranderd," aldus Thomas-Stivalet, die eraan toevoegt dat de aanvoer nu ook uit Costa Rica, Ecuador, Colombia en Mexico komt. "Ze proberen allemaal Mexicaans fruit te kopen omdat de tijd om het op de markt te brengen kort is en de logistieke kosten ook laag zijn. Ze proberen langetermijnovereenkomsten te sluiten voor biologische en conventionele bananen."

Regionaal herstel
Wat Honduras en Guatemala betreft, is er weliswaar nog steeds aanvoer, maar volgens Thomas-Stivalet kan het herstel van de oogsten in die landen minstens twee jaar duren, zo niet langer. "Ik weet niet of ze de financiƫle middelen hebben om de teeltbedrijven te herbeplanten, want de kapitaalkosten zijn enorm. Het gaat om honderden miljoenen dollars om te investeren in de herbeplanting van deze gebieden en ik denk niet dat het snel zal gaan, vooral niet met de verkoopprijs van bananen."

De prijs kan een twistpunt zijn voor degenen die met bananen werken. "Een van de grootste problemen waarmee wij te kampen hebben, is de obsessie van de foodretail om bananen als een lokmiddel te gebruiken. Uiteindelijk zullen de mensen beseffen dat er niet kan worden doorgegaan met het uitbuiten van bananentelers en -producenten zoals dat jarenlang is gebeurd. Dat kan een gevoelige kwestie zijn voor consumenten," zegt Thomas-Stivalet.

Terwijl de bananenconsumptie per hoofd van de bevolking in de VS en Canada hoog is, zou Mexico een nieuwe kans kunnen bieden. "De bananenconsumptie per hoofd van de bevolking in Mexico is erg laag, dus dat zou een markt kunnen zijn waar een verschuiving in de binnenlandse vraag zou kunnen optreden, hoewel ik denk dat dit een zaak is van de lange termijn," vervolgt Thomas-Stivalet. "De nieuwe Mexicaanse regering besteedt veel aandacht aan obesitas bij kinderen en voert veel voedingscampagnes om een verandering in het eetpatroon van kinderen te stimuleren."

Stabiele vraag
Wat de vraag betreft, die is momenteel stabiel. "Met Covid-19 was er halverwege vorig jaar een vreemde periode waarin de vraag vanuit de horeca terugviel, maar de grootschalige retail het overnam. Het kwam weer in evenwicht," zegt Thomas-Stivalet. "En in de zomer en de herfst was de vraag 90% van wat ze gewoonlijk is, maar het lijkt de laatste tijd meer in evenwicht te zijn en de vraag is teruggekeerd naar normaal."

Tegelijkertijd is de prijs van bananen aanzienlijk hoger. "We zien een prijsverschil van 50-55% ten opzichte van vorig jaar," zegt Thomas-Stivalet. "Ik denk dat we in de nabije toekomst hoge prijzen zullen zien en we zullen zien welke gebieden hun teelt kunnen opvoeren. Als de prijs een tijdje hoog blijft of stijgt, zal het voor de bananentelers economisch rendabeler zijn om meer te planten. En die situatie is al een tijdje niet meer zo. Maar ik denk dat die hogere prijzen zullen aanhouden en dat veel mensen aan de koopzijde dat niet echt gemerkt hebben."

Voor meer informatie:
Andy Thomas-Stivalet
Kadivac Produce
+52 962 625 3303
[email protected]
www.kavidac.com

Publicatiedatum: