De Engrosmarkt Zürich telt sinds bijna zes maanden een nieuw bio-bedrijf. Onder de naam foodextra biedt markthandelaar Lukas Jehle uitsluitend groenten, fruit en salades uit biologische teelt aan. Hij ziet groot ontwikkelingspotentieel voor het bio-segment in Zürich, vertelt hij.
In de markthal in Zürich is de bedrijfsgroep Jehle reeds sinds vele jaren een begrip. Toen groothandelsmarktcollega Alex Chatelain, bio-pionier sinds 1967, in september 2020 met pensioen ging, besloot Lukas Jehle zijn groothandelsbedrijf over te nemen. "Het distributienetwerk van het bedrijf wordt onder de reeds bestaande bedrijfsnaam foodextra gmbh in de centrale markthal voortgezet", schetst hij.Het assortiment wordt binnenkort uitgebreid met noten en gedroogd fruit, evenals potten met kruiden en gesneden kruiden. Het laatstgenoemde product wil het bedrijf in de nabije toekomst uit de regio in plaats vanuit Italië af gaan nemen.
Kernactiviteit groenten en fruit
Volgens Lukas is het verkooppotentieel van bio-producten, in het bijzonder bij groenten en fruit, in Zwitserland bij verre nog niet uitgeput. Lukas: "Er is een monopolie van twee à drie aanbieders van een compleet assortiment, die circa 5.000-10.000 bio-producten aanbieden. Daarbij ontbreekt het simpelweg aan verse groenten en fruit als kernactiviteit. Hetzelfde geldt voor veel groothandelaren die biologische groenten en fruit als aanvulling op het assortiment aanbieden. Wij hebben besloten om in dit gat te springen."
Artisjokken en bio-sinaasappelen
Als directeur van de bedrijfsgroep onderhoudt Lukas al vele jaren direct contact met Italiaanse telers en de groothandelsmarkt van Milaan. De bio-markt is vergeleken bij de conventionele handel echter duidelijk gevoeliger voor producten met een regionale herkomst. "De bio-klant kent de complete seizoenskalender vrijwel uit zijn hoofd. Daarom proberen we onze producten waar mogelijk uit de regio af te nemen en ons aanbod aan te vullen met importproducten." Buiten het Zwitserse seizoen zet men meer in op producten uit de buurlanden, overwegend uit Italië en Frankrijk.
Duurzaamheid en milieubewustzijn
De clientèle van foodextra bestaat voor tot wel 75% uit weekmarkthandelaren en voor zo'n 20% uit groothandelaren in heel Zwitserland. Het overige deel omvat bio-georiënteerde gastronomen en grootkeukens. "We zien een grote bereidheid bij lokale telers om over te stappen op biologische teelt. Afzetmatig gezien heeft de bio-markt al voldoende wind in de rug, vooral omdat duurzaamheid en milieubewustzijn in de omgeving van Zürich belangrijke thema's zijn."
Romanesco en bleekselderij
Er zijn volgens de handelaar een aantal belangrijke verschillen tussen de biologische en conventionele markt. "De bio-klant is ten eerste veel toleranter wanneer bijvoorbeeld bepaalde producten of groottes moeilijk beschikbaar zijn. Daarnaast is de prijs in het bio-segment niet per definitie bepalend: we hadden tot nu toe nog geen grote prijsonderhandelingen met onze afnemers. Het blijkt om twee totaal verschillende marktsegmenten te gaan, dat had ik van tevoren nooit gedacht!", schetst Lukas afsluitend.
Bio-radicchio en paprika
Voor meer informatie:Lukas Jehle
foodextra gmbh
Aargauerstrasse 1a
8048 Zürich, Zwitserland
+41 44 273 25 33
foodextra@jehle-ag.ch
www.foodextra.ch