Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hollandse hete pepers winnen aan belang in peperhandel die 'hete business' blijkt

Tholen – In de tien jaar dat Hamid Haddouch handelt in pepers heeft hij nog niet meegemaakt dat de Hollandse habaneropepers uit de kas zo vroeg zijn. Betere technieken en kennis van het gewas zorgen steeds vroeger voor goede kwaliteit pepers. Het maakt dat Hamid met zijn bedrijf Chili & Pepper vanaf week 12 volop van start kan met product van eigen bodem. “Ik verwacht een goed seizoen, zeker aan het begin, want het aanbod uit importlanden is momenteel aan het beperken.”

Aanbod uit Nederland groeit
De eerste exotische pepertjes in Nederlandse kassen worden inmiddels al geoogst. Hamid heeft de laatste vier à vijf jaar de exotische peperteelt in Nederland flink zien groeien. “Vooral omdat een aantal telers flink gegroeid is in areaal”, vertelt hij. Hamid is trots dat hij en een handje vol concullega’s de Hollandse habaneropepers een plekje op de Europese markt hebben kunnen geven. “Het is een niche product maar kwaliteit kent geen grenzen.”

Zelf teelde hij tot een aantal jaar terug ook pepers in Marokko. Daar is hij mee gestopt. “We zijn overgestapt op Nederlandse pepers. Dat zijn kwalitatief hele mooie pepers met ook een langere houdbaarheid dan importpepers.”

Exportstop Uganda
Die laatste, importpepers, heeft Hamid ook in het assortiment. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in verschillende kleuren habanero pepers, maar ook hetere soorten zoals nagapepers, bird eye chilipepers en de beroemde california reaper levert hij. Van april tot november uit Nederlandse kassen, maar jaarrond ook uit Marokko en o.a. Uganda, een grote peperproducent. “Daar, dichtbij de evenaar, zijn de weersomstandigheden het hele jaar goed voor de teelt van pepers.”

Afgelopen jaar bleek de import uit het Afrikaanse land moeilijk. “2020 was een heftig jaar”, vat Hamid kort en bondig samen. Uiteraard was er corona, maar in eerste instantie speelde een exportverbod op pepers uit Uganda, vanwege vondsten van de Afrikaanse fruitmot, de peperhandel parten. “De hele export viel stil. Met als gevolg dat er een run op habenero pepers ontstond, de prijzen verdubbelden en op een gegeven moment waren habanero pepers bijna niet meer te krijgen voor vele handelaren.”

Import nog steeds lastig
Zodra het Nederlandse seizoen begon, waren de prijzen ook hier goed. “De vraag was echt heel hoog. Gelukkig was de aanvoer goed. Je ziet dat klanten kwalitatief misschien wel de mooiste pepers ter wereld uit Nederlandse kassen erg waarderen.”

Dit winterseizoen is import uit Uganda inmiddels wel weer mogelijk. Wel zijn de controles flink aangescherpt, ziet Hamid. “Lokaal worden momenteel veel zendingen afgekeurd. Op elke zending zit een fytosanitaire keuring. Veel exporteurs mogen ook niet meer verschepen, totdat alle zaken écht op orde zijn. Daarnaast heb je nog de reguliere controles op residuen van gewasbeschermingsmiddelen. Het maakt de peperimport momenteel letterlijk en figuurlijk een hele hete business”, lacht Hamid. “Om het over de door corona flink gestegen luchtvaarttarieven maar niet te hebben.”

Habanero pepers hamsteren
Door corona vliegen er nog steeds minder vliegtuigen en dat raakt ook de peperhandel, die van vrachtruimte in passagiersvliegtuigen gebruik maakt. Bovendien treft de pandemie ook de afzetkanalen van de pepers, al ziet Hamid wel verschillen tussen de soorten pepers. “Voor ons is de habenero peper ons grootste product. Vorig jaar zag je dat mensen gingen hamsteren en ook daarna bleef de afzet van deze peper goed. Dat komt omdat wij in heel Europa vooral aan supermarkten en toko’s leveren.”

Voor andere soorten pepers lag dat anders; die worden, net als o.a. babypaprika’s, veel in de horeca gebruikt. “Daar was de afzet veel moeilijker en had je afgelopen jaar overschotten.”

Goede start verwacht
Afgelopen december, een feestmaand met traditioneel een goede vraag naar pepers, was minder goed, ook voor Hamid en zijn handel. “Ook tijdens de tweede coronagolf zijn consumenten veel gerichter gaan winkelen, in plaats van shoppen voor de feestdagen, waardoor ze minder pepers kopen in de winkel, zo lijkt het.”

Toch is Hamid positief over het momenteel opstartende Nederlands peperseizoen. Het komt omdat het aanbod uit importlanden inmiddels minder wordt. “Je ziet dat ze er wat landen problemen met droogte hebben en dat de teelt daar op zijn einde loopt.”

Voordat de grotere volumes uit andere Europese landen op de markt komen, is het zomer. Tot die tijd voorziet Hamid daarom een goed peperseizoen. “Het is fijn dat hier in Nederland de kennis van deze teelt zo is toegenomen dat we heel Europa, zelfs al vroeg in het seizoen, van kwalitatief hele goede pepers kunnen voorzien, met dank aan de telers.”

Kwestie van smaak
Desondanks zijn er ook klanten die juist de Ugandese peper willen, ook de komende maanden. Dit komt volgens Hamid vanwege de specifieke smaak van dit product. “De omstandigheden daar geven het product een specifieke smaak die toch anders is dan van pepers uit de kas. Die pepers zijn ook heet, maar toch is het anders je mist een flavour. Je ziet daarom bijvoorbeeld in Duitsland bepaalde klanten jaarrond toch om Ugandese pepers vragen.”

Brexitkosten
Een ander groot afzetland voor de peper, is het Verenigd Koninkrijk. “Hier houden ze van écht hete pepers. Zeker toen er vorig jaar een tekort aan habanero pepers was, hebben we velen nóg hetere pepers verkocht aan de Britten.”

Of dat dit seizoen weer gaat lukken, is nog wel even de vraag. Brexit is inmiddels een feit. “Bij ons is het exporteren naar de andere kant van het kanaal direct goed gegaan, maar je ziet wel dat de kosten stijgen. Als straks de fyto-eisen ook nog strenger worden, zullen de kosten nog verder oplopen. Dat maakt wel dat je serieuze hoeveelheden voor dit niche product moet hebben wil handelen echt rendabel blijven. Wij dragen voor onze klanten alle administratieve lasten en kosten, maar voor slechts één palletje wordt dat wel moeilijk. De Britten importen bovendien zelf ook rechtstreeks uit exportlanden.”

Gelukkig is in Nederland de peper inmiddels ook steeds bekender aan het worden. En daarmee ook de Hollandse teelt, welke elk jaar vroeger start. Voor Hamid is het daardoor nu hoog tijd om pepers van eigen bodem onder eigen merk Chili & Pepper bij de klanten te gaan brengen, eventueel samen met andere soorten groenten en fruit. “We doen bijvoorbeeld ook veel yams uit Ghana, plantains (bakbananen) en okra. Daar hebben we ook de nodige klanten voor”, besluit hij.

Voor meer informatie:
Chili & Pepper The Netherlands
www.chili-pepper.nl 

Hamid Haddouch  
[email protected]