Uit een recente studie valt op dat Nederland een gering
marktaandeel heeft in de importmarkt van pootgoed, terwijl het de belangrijkste Europese bron van aardappelen is tijdens het importseizoen. Het onderzoek wijst op het risico dat Nederlandse telers in Senegal de boot missen, nu het importseizoen kleiner wordt en er in het land grote stappen worden gezet om de kwaliteit van de aardappelteelt te verbeteren en lokale pootgoedvermeerdering te introduceren. De vraag is hoe de Nederlandse sector een marktaandeel kan behouden door een grotere rol te spelen in de Afrikaanse aardappelteelt. De meest voor de hand liggende optie lijkt een intensievere samenwerking met de Senegalese telers vanuit Afrika.
Agro Senegal, digitale handels- en investeringsmissie, 14-17 april
De in totaal zeven marktstudies en vijf business cases met betrekking tot verschillende agrosegmenten staan centraal in een digitale agrohandels- en investeringsmissie, 14-17 april 2021. Kosten voor deelname bedragen € 250. De missie richt zich op bedrijven en
kennisinstellingen die actief zijn in de duurzame teelt, toelevering, verwerking en handel. Importeurs, exporteurs en potentiële investeerders krijgen drie dagen met workshops, verdiepingssessies, ronde tafels en matchmaking. Voor dit laatste kan men gebruikmaken van de diensten van ervaren matchmakers in Senegal en Nederland die individueel hulp bieden, bij het leggen van duurzame contacten met Senegalese business partners. Hiervoor is bovendien een speciaal ingericht digitaal platform ingericht.
Aanmelden kan via https://virtual-mission-agro-senegal.b2match.io/
Bovengenoemde marktstudie (Senegal Agricultural Value Chain Study) is uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Voor meer informatie:
Shivani Datai
psps business abroad
+31 (0)70 3229 006
[email protected]