De Braziliaanse fruitteelt voor buitenlandse markten bleef in 2020 groeien en bereikte de mijlpaal van meer dan 1 mln ton, wat een groei van 6% inhoudt ten opzichte van het jaar daarvoor. De inkomsten bedroegen €744 mln, wat 3% meer is dan in 2019. Vanwege deze gestage groei zag Termotécnica de vraag naar koeldozen voor de export van bijvoorbeeld verse limes, druiven, mango's en sinds begin 2021 ook vijgen, fors groeien. Voor de luchtvrachtverzending van verse vijgen naar Europa en Canada worden EPS-koeldozen van DaColheita gebruikt.
Luis Christofoli, verkoopdirecteur bij Adelpho Frutas, is verantwoordelijk voor de vijgenexport. Hij licht de voordelen van de DaColheita EPS-koeldozen toe. "We merkten al snel dat de vijgen er in de EPS-dozen schoner en hygiënischer uitzagen. Een ander voordeel is dat het fruit in de koelcel sneller afkoelt dan in een kartonnen doos, en dat vertaalt zich in een langere houdbaarheid en betere kwaliteit gedurende de bewaring en het transport. Daarnaast zijn de EPS-koeldozen lichter en gezien de huidige torenhoge vrachttarieven levert dit importeurs een kostenbesparing op," vertelt Christofoli.
De EPS-vershoudoplossingen worden ontwikkeld onder het merk DaColheita (FarmFresh op de internationale markt) en Termotécnica werkt met teeltpartners en handelaren samen om het marktaandeel van Braziliaans fruit op overzeese markten uit te breiden. Volgens Nivaldo de Oliviero, algemeen directeur van Termotécnica, leveren de vershoudoplossingen in combinatie met de pallets, beide van EPS, een besparing van 70% op van het totale vrachtgewicht in vergelijking tot andere verpakkingstypes, evenals een forse besparing op de luchtvrachtkosten.
Om aan de wensen van zeer veeleisende markten tegemoet te komen, zoals Canada en Europese landen, geven Braziliaanse exporteurs kwaliteit voorrang boven de kwantiteit. Telers van exportfruit richten hun aandacht op post harvest-oplossingen. Premium fruit vereist van veld tot vork speciale aandacht. Om deze reden is de keuze voor de juiste verpakking van groot belang om de kwaliteit van het product bij aankomst op de verkooppunten te garanderen.
Nu er steeds meer aandacht is voor de voedselveiligheid en een toenemend aantal consumenten op ontwikkelde markten ready-to-eat-producten verkiest, is het van belang dat het fruit zo min mogelijk handelingen ondergaat. "Onze koeldozen zijn hygiënisch, licht, praktisch en geschikt als display in de winkel of voor levering via e-commerce," zegt de Termotécnica directeur.
Een ander belangrijk punt is de aandacht voor duurzaamheid op buitenlandse markten. Termotécnica heeft zich daarom aangesloten bij de Global Packing Alliance, een wereldwijd samenwerkingsverband gericht op de recycling van verpakkingen.
Uit testen met het transport en de bewaring van vijgen is gebleken dat het gebruik van de DaColheita-koeldozen de beste keuze is en het fruit langer vers blijft dan bij gebruik van een kartonnen doos. Voor meer informatie:
Thiago Hess dos Santos
Termotécnica
+55 47 9 8818 1452
marketing@termotecnica.com.br
www.termotecnica.ind.br