Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer groenten en minder lucht vervoeren

Nieuwe, duurzame maatwerkverpakking voor snoepgroenten

Verstappen Advanced Packaging heeft, samen met Bakker Barendrecht en haar Nederlandse groententelers meerdere nieuwe verpakkingen ontwikkeld vanuit de focus op duurzaamheid. Ten
opzichte van eerdere verpakkingen wordt er tot 50% minder verpakkingsmateriaal gebruikt. Supermarktketen Albert Heijn, die de verpakkingen gebruikt, bespaart hiermee jaarlijks 235.000
kilo plastic. Daarnaast past de nieuwe verpakking perfect in de beschikbare kratten wat resulteert in een efficiënter logistiek proces.



Meer groenten en minder lucht vervoeren
De bekende ronde emmerverpakking voor snoepgroepen en fruit is vervangen voor een vierhoekige verpakking waardoor op logistiek gebied minder bewegingen nodig zijn. Mieke Verstappen: “Met deze verpakking wordt de ruimte in de krat volledig gebruikt waardoor er
simpelweg minder lucht en meer groenten vervoerd kunnen worden.” Daarnaast is de deksel vervangen door een topseal folie. Dit bespaart veel onnodig verpakkingsmateriaal en beschermt de groenten op hetzelfde hoge niveau. “We adviseren steeds vaker in bestaande processen waar men wil overschakelen van deksel naar een topseal folie,” aldus Mieke.

Bij het ontwikkelen van de verpakking is specifiek gekeken naar de kratten die de teler gebruikt en naar het logistieke proces. Voor cherrytomaten hebben we een nieuwe verpakking ontwikkeld. Mieke: “Deze verpakking past dus perfect in de kratten en daarnaast hebben we de productzichtbaarheid verhoogd door geen ribben in de verpakking te verwerken. Het geeft een soort vitrine-effect waardoor de producten goed opvallen in de supermarkt.”

Gerecycled kunststof
Zowel de verpakking voor de snoepgroenten, alsook die voor de cherrytomaten zijn gemaakt van eerder gebruikte frisdrankflessen. De verpakkingen zijn het resultaat van de groeiende ambitie van Verstappen om recycling van kunststof verpakkingen te optimaliseren. Onderdeel hiervan is ook dat Verstappen lid is van het Plastic Pact NL. In het Pact hebben meer dan 110 toonaangevende bedrijven in Nederland afspraken gemaakt over het recyclen van plastic en de handen ineen geslagen om het plasticprobleem aan te pakken.

Voor meer informatie
Mieke Verstappen,
Verstappen Advanced Packaging
+31 (0)77 3984776 [email protected] 
www.verstappenpackaging.com 

Publicatiedatum: