Het Indiase druivenseizoen is vroeger dan verwacht ten einde gekomen, nadat het seizoen iets later was begonnen. Hoewel het coronavirus niet zo'n grote invloed had op het seizoen, leidde de blokkade van het Suezkanaal tot aanzienlijke vertragingen bij de transporten.
Volgens Amit Kalya, eigenaar van de Indiase druivenexporteur Kalya Exports, eindigde het druivenseizoen vroeger dan verwacht. "Het druivenseizoen was vrij normaal, hoewel het vroeger eindigde dan we hadden verwacht. Het seizoen is dit jaar laat begonnen door de late snoei in de boomgaarden. We dachten natuurlijk dat het seizoen daardoor ook wat langer zou duren en dat we de verpakking tot week 18 of zelfs 19 zouden rekken, maar de beschikbaarheid van het fruit is de afgelopen twee weken afgenomen en in week 16 is het bijna helemaal tot stilstand gekomen."
Kalya: "Ter compensatie hebben we een paar containers eerder geladen dan gepland, omdat de kwaliteit en de hoeveelheid tussen week 10 en 14 goed waren en zo konden we de programma's van de supermarkten en onze andere klanten afwerken. De vraag is momenteel minder groot, aangezien de overtollige hoeveelheid tussen week 10 en 14 werd verladen. Het grote aanbod heeft ook een invloed gehad op de prijzen op de Europese markt."
De pandemie slaat momenteel vrij hard toe in India; volgens Kalya is het district Maharashtra nu tot 1 mei in lockdown. "Er was vanaf week 15 vrij plotseling een flinke piek in het aantal coronabesmettingen, maar gelukkig hadden we al het fruit al ingepakt en alle geplande ladingen al verzonden voordat dit een echt probleem werd. Wat de situatie nu betreft, heeft de overheid van Maharashtra een lockdown ingesteld tot 1 mei. Aangezien ons seizoen al voorbij was, heeft de lockdown niet geleid tot verlies van fruit of handel, aangezien we geen verpakkingen of ladingen meer zullen zien uitgaan."
Kalya: "De voorbije weken was de logistieke situatie vrij goed georganiseerd door de overheid. Er was geen echte chaos zoals we vorig jaar meemaakten tijdens de lockdown. We merkten echter wel een negatief effect van de blokkade van het Suezkanaal, omdat ladingen naar Europa, het Verenigd Koninkrijk en Canada daardoor vertraging opliepen. Toen de blokkade eenmaal was opgeheven, was er binnen een week of twee een plotselinge overvloed aan ladingen."
Voor meer informatie:
Amit Kalya
Kalya Exports
+91 9890673321
[email protected]
www.kalyaexports.com