Het Duitse mirontell fein & frisch heeft onlangs officieel haar nieuwe concept voor de horeca en de voedingindustrie gelanceerd door middel van een online presentatie. "Met onze nieuwe concepten willen we aansluiten op de nieuwe wensen van de markt en een nog grotere klantenkring van kwalitatief hoogwaardig gesneden fruit voorzien," vertelt Rick Marwitz.
Industry fruits en gastro2go, de twee nieuwe bedrijfstakken van mirontell, passen perfect bij de gestegen vraag vanuit verschillende sectoren van de levensmiddelenbranche en bij de expansiestrategie die het bedrijf al in het afgelopen jaar gestart is.
Industry fruits
De groothandel, voorheen de hoofddoelgroep van mirontell, heeft nogal geleden onder de pandemie: "De vraag naar gesneden fruit is echter niet zo maar verdwenen, maar is binnen de branche verschoven. Men kan niet meer op vakantie gaan en bijvoorbeeld van een hotelontbijt met fruitsalade aan het buffet genieten; in plaats daarvan ga je thuis vaker naar de bakker voor een beetje 'coronavriendelijke' luxe. Passend bij deze trend is dan ook de vraag naar klassieke producten voor bakkerijen, bijvoorbeeld gesneden aardbeien of appelen, gestegen."
Ook bij afnemers uit ijssalons en bij conservenproducenten ziet Rick een gestegen vraag naar allerlei soorten gesneden fruit. "Daarom hebben wij ons assortiment voor de voedingsindustrie uitgebreid."
Een trend die de laatste jaren gestaag is gegroeid, zijn de kookboxen. Producenten van deze boxen zijn voor veel gerechten aangewezen op geportioneerd fruit. Rick noemt een voorbeeld: "Bij een curry voor twee personen kan men in een kookbox moeilijk een hele ananas meesturen. Onze divisie industrievruchten biedt gemak voor zowel leveranciers als consumenten. Precies passende hoeveelheden zijn een reeds lang bestaande trend, vooral met het oog op de steeds kleinere huishoudens, en een trend die zich in de toekomst zal blijven ontwikkelen."
gastro2go
In de afgelopen twaalf maanden was er in de horeca noodgedwongen sprake van anders denken. "Aangezien de horeca slechts beperkt voor bezoekers geopend is, zijn leverings- en afhaalservices onontbeerlijk geworden. Dat creëert een behoefte aan een ander soort producten en verpakkingen. De portie- en snijgrootte voor toetjes of menu's is hierbij één van de factoren waar we nauwkeuriger op in gaan.“
De vraag naar 'to go' is echter niet alleen in de horeca gestegen. "Om hygiënische redenen bieden ook grootaanbieders zoals ziekenhuizen hun fruit steeds meer geportioneerd aan. Bovendien zijn er veel ouderen die zich tegen het virus willen beschermen en daarom gebruikmaken van leveringsservices zoals 'Essen auf Rädern'. Er wordt simpelweg meer besteld en aan huis geleverd. We helpen onze klanten daarbij met afgemeten portiegroottes en praktische verpakkingen voor hun services."
Fruitsalades uit passie
Ondanks alle vernieuwingen is de basisgedachte van de fruitsalade nog altijd belangrijk voor het team van mirontell: "Ons doel is om vers gesneden fruit 'aan de man' te brengen, zij het voor sap, snacks of zoete maaltijden. Daarvoor hebben we ons assortiment en onze services nu nog beter aan onze groeiende klantenkring en de consumenten aangepast."
Voor meer informatie:
Rick Marwitz
mirontell fein & frisch AG
Zum Kiesberg 8
D - 14979 Großbeeren, Duitsland
+49 33701 3573 18
[email protected]
www.mirontell.de