Consumenten zijn te motiveren om hun consumptie van groenten en fruit te verhogen. Dat maakten de verkoopcijfers voor 2020 duidelijk. Of dit nu komt door corona en/of andere impulsen, feit is dat een hogere consumptie bijdraagt aan een gezonde leefstijl. Benieuwd naar de rol van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in het stimuleren van groenten en fruit en een gezondere voedselomgeving? Lees dan het jaarmagazine dat vanaf vandaag online staat.
"Afgelopen jaar hebben we niet stilgezeten, we hebben vele successen geboekt. Met de campagne 'Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit', speelden we, alweer een jaar geleden, samen met GroentenFruit Huis snel in op de coronacrisis. We hielpen consumenten om juist in die periode volop te kiezen voor groenten en fruit. De campagne werd afgesloten met de Fruit & Veg Award voor Luuk's Kitchen waarvoor twintig foodbloggers genomineerd waren. De uitreiking vond plaats tijdens de eerste editie van de Nationale Groente- en Fruitdag. Op deze dag hebben we samen met ruim 75 partners veel aandacht gegenereerd voor groenten en fruit", aldus NAGF.
Blij zijn we dat de Nederlandse verse groenten- en fruitconsumptie in 2020 met maar liefst 4 procent steeg (bron: GroentenFruit Huis/GfK). De stijgende populariteit van groenten en fruit zagen we ook terug op Veggipedia, de onafhankelijk online encyclopedie met informatie over groenten en fruit. De website had vorig jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers, een stijging van ruim 240 procent ten opzichte van 2019.
In het jaarmagazine is een uitgebreider verslag van bovenstaande en meer activiteiten van het afgelopen jaar te vinden. Het is ook mogelijk om een gedrukte versie aan te vragen.
NAGF kleurt voedselomgeving
2021 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot International Year of Fruits and Vegetables. Hiervoor lanceerden we op 7 april samen met onze partners en supporters, en bureau Food Cabinet, de campagne 'Geef kleur door'. We gaan met deze campagne tot 16 oktober 2021 kleur geven aan allerlei plekken en momenten, zo zetten we in op een gezondere voedselomgeving.
De voorbereidingen voor de tweede editie van de Nationale Groente- en Fruitdag, op 14 oktober 2021, zijn in volle gang. Op deze dag geven we kleur aan het tussendoormoment. "We roepen heel Nederland op om kleur door te geven met groenten en fruit tijdens het tussendoormoment rond 16:00 uur", aldus de organisatie.
Het Ga voor Kleur lab toont aan dat het aanpassen van de voedselomgeving met nudges de verkoop van groenten en fruit verhoogt. Nu we online steeds vaker groenten en fruit kopen, gaat het NAGF met een retailer testen hoe nudging in de online verkoopomgeving invloed heeft op de samenstelling van het winkelmandje. De resultaten worden in september bekendgemaakt.
Kijk voor meer informatie over de lopende en nieuwe projecten op de projectenpagina van de website.
Toekomst NAGF
Het NAGF laat zien dat samenwerking loont. De afgelopen jaren is er met steeds meer partners samengewerkt en hebben we succesvolle projecten neergezet. Juist nu het draagvlak voor een gezonde leefstijl en een gezonde voedselomgeving door de coronapandemie toeneemt, loopt de subsidie van de overheid af. In 2017 erkende het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit de noodzaak tot oprichting van een Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Een onafhankelijke partij die initiatieven bundelt, inspireert en partners bij elkaar brengt voor diverse thema's binnen de speerpunten jonge gezinnen, gezondheidszorg en out-of-home.
Daarom roept het NAGF de overheid op om interdepartementaal de mogelijkheden te onderzoeken het werk van het NAGF te blijven ondersteunen. Onder het motto 'Keep up the good work' financiert de AGF-sector het NAGF tot het einde van het jaar.
Bron: NAGF