Linernet is een in Durban gevestigde marktdataleverancier en analist die zich richt op het hele spectrum van de scheepvaartsector: reefercontainers, conventionele schepen, vloeibare bulk, roll-on/roll-off autoschepen.
Lance Pullan, algemeen directeur van Linernet (en zelfverklaard scheepsnerd): "Ik ben met Linernet begonnen omdat ik tijdens mijn werk bij een aantal rederijen merkte dat de informatie die ik zocht vaak niet direct beschikbaar was. Ik zag dat anderen in de fruitsector ook op zoek waren naar informatie over bijvoorbeeld de volumes van vracht die de verschillende havens in de vaargebieden verlaten of de marktaandelen van verschillende rederijen in de Zuid-Afrikaanse handel."
Linernet verzamelt informatie uit verschillende bronnen, voornamelijk Transnet Port Terminals, en vertaalt die naar een zinvol format om in één oogopslag inzicht te krijgen in de operationele status quo. "Het belangrijkste is dat alle havens in één keer zichtbaar zijn en dat bieden we in onze dagelijkse havenupdate voor elk van de Zuid-Afrikaanse havens."
Kaapstad (foto: Grant Duncan Smith, Dreamstime.com)
Fruit South Africa deelt sinds december 2020 de dagelijkse havenupdates van Linernet met de fruitsector. "Aanvankelijk lag de focus alleen op de haven van Kaapstad ter ondersteuning van het fruitseizoen, maar dit is uitgebreid naar alle Zuid-Afrikaanse havens ter voorbereiding op het citrusseizoen," vertelt Lance.
Naast het verstrekken van dagelijkse havenupdates, biedt Linernet ook dieper inzicht in specifieke marktdrivers. "Een klant kan contact met ons opnemen en vragen waarom ze problemen hebben om ruimte naar Azië te krijgen of het kan een nieuwe exporteur zijn die een idee wil krijgen van de beschikbare verschepingsdiensten, hun gemiddelde scheepsgrootte en frequentie. Soms worden we gecontacteerd door ervaren exporteurs die gewoon hun vaardigheden en kennis willen aanscherpen, aangezien de scheepvaart zo technisch en dynamisch is."
Linernet kan zijn klanten (rederijen, exporteurs en importeurs, terminal-, opslag- en koelhuisexploitanten) laten zien hoe vol de schepen zitten als ze Zuid-Afrika verlaten, gefilterd voor de verschillende diensten.
Dagelijkse havenupdates
In het dagelijkse rapport genereert Linernet ook een zevendaags ligplaatsenplan op basis van satellietvolggegevens, evenals een overzicht van de belangrijkste dienstrotaties en een tijdlijn voor de komende stackopening voor de verschillende handelsroutes.
"Een fundamenteel punt dat we proberen te bepalen is het aantal dagen dat een schip in de haven heeft doorgebracht. We zijn specifiek door de Citrus Growers' Association gevraagd om dit op te nemen. We meten wanneer een schip had moeten aankomen en wanneer het had moeten vertrekken."
Een ander belangrijk punt zou een accuraat idee zijn van het aantal containers in Zuid-Afrika, beschikbaar en in depots, op een bepaald moment, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan: Lance vergelijkt de beweging van containers met een emmer met meerdere gaten die in verschillend tempo worden gevuld. Containers die over de weg naar buurlanden worden gebracht, maken de berekening nog ingewikkelder.
In een recente nieuwsbrief merkt de CEO van de Citrus Growers Association op dat de citrussector voor het komende seizoen waarschijnlijk 95.000 koelcontainers nodig zal hebben en in totaal 120.000 koelcontainers als ook appelen, peren en avocado's worden meegerekend.
"Het interessante van data is dat je operationele gegevens krijgt, waarbij je ernaar dingen kijkt terwijl ze gebeuren, als een momentopname in de tijd. Als je naar een aantal momentopnames kijkt, krijg je historische gegevens en dat is waar de echte waarde van de data in het spel komt."
"We zouden meer gebruik moeten maken van niet-operationele reefercontainers"
"Op elk willekeurig moment bestaat ongeveer 40% van de containers die de Zuid-Afrikaanse terminals passeren uit leeggoed," zegt Lance, en rederijen hebben vanwege de wereldwijde containertekorten prioriteit gegeven aan het verladen van leeggoed in plaats van volle containers. Het gewicht van vier of vijf lege containers kan worden geladen voor één volle.
"Alle Zuid-Afrikaanse terminals hebben hun maximale geïnstalleerde capaciteit bereikt, dus er is weinig ruimte voor groei op de korte termijn. We moeten slimmer worden: als je een reeferexporteur bent, zul je moeten samenwerken met een importeur die zijn droge lading in een niet-operationele reefercontainer kan laden. Als land zouden we daar meer gebruik moeten maken."
"Het grootste advies dat ik exporteurs van koelcontainers zou kunnen geven is om de stromen van lege containers te gaan onderzoeken, wat wij doen voor de Citrus Growers' Association en Fruit South Africa. Azië is bijvoorbeeld op dit moment een grote importeur van koelcontainers en die moeten ze op een gegeven moment terugsturen, vol of leeg.
Zuid-Afrika importeert meer 40ft droge containers dan het exporteert en exporteert meer 20ft droge containers dan het importeert. "Dus dan hebben we de neiging om lege 20ft's te importeren en lege 40ft's terug te exporteren naar Azië. Als je erover nadenkt, verladen we lucht terug naar China."
Zuid-Afrika kan een overslagcentrum worden op het zuidelijk halfrond
Lance stelt dat Zuid-Afrika strategisch goed gepositioneerd is om een overslagcentrum voor het halfrond te worden. "Alle containervracht tussen Azië en Zuid-Amerika zou in Zuid-Afrika kunnen worden overgeslagen. Er is veel potentieel, maar we maken er niet optimaal gebruik van."
Linernet vergelijkt scheepsaanlopen per terminal gedurende twee jaar
"Als we kijken naar wat er in het Suezkanaal is gebeurd met de Ever Given, zullen de wereldwijde handelsknooppunten steeds meer onder druk komen te staan en zullen rederijen hun risico's dienovereenkomstig willen spreiden. Dit biedt kansen voor Zuid-Afrikaanse havens."
De haven van Ngqura heeft geleidelijk de overslagrol overgenomen van de haven van Durban, gezien de diepere vaargeul en de lagere doorvoercapaciteit (import/export) van de lading. "Ngqura ligt ook dichter bij de belangrijkste scheepvaartroutes rond Kaap de Hoop en tussen Zuid-Amerika en Azië," merkt Lance op.
"Het aantrekken van vracht en scheepvaartlijnen vereist echter sterke operationele prestaties en planning op langere termijn. Dit is waar nauwkeurige en consistente gegevens een concurrentievoordeel zullen opleveren."
Voor meer informatie:
Lance Pullan
Linernet
+27 83 401 3248
[email protected]
www.linernet.net