Louis Rosario, uit Perpignan, heeft onlangs het seizoen voor klein citrusfruit afgesloten, maar biedt wel nog steeds sinaasappelen aan van de rassen Valencia Late, Navel Late en Lane Late.
Het steenfruitseizoen is begonnen met mispel, het eerste steenfruit in de lente, uit het Spaanse Benidorm. "Het abrikozenseizoen begon deze week met de komst van de rassen Mogador, Maya Cot, Colorado en Mikado. Hoe verder we in het seizoen zitten, hoe noordelijker we gaan, naar Valencia, Castellón en tenslotte Lleida. Het seizoen eindigt rond juli/augustus," vertelt Xavier Rosario van Louis Rosario.
Langzame start voor de abrikoos
“Het begin van het seizoen, met de abrikozen uit Murcia, verliep traag, omdat zo vroeg mogelijk wordt gestart met het telen om te profiteren van goede marktprijzen. Deze goede, maar tegelijk hoge prijzen maken de afzet echter moeilijk. We zijn het abrikozenseizoen met prijzen van tussen de 5,0 en de 6,0 euro, afhankelijk van de rassen, maar de prijs remt de afzet af. De meeste klanten wachten op lagere prijzen, ongeveer 3,5 euro, vóór ze overgaan op het kopen van het fruit."
Het minder gunstige weer van de afgelopen weken heeft ervoor gezorgd dat ook Spanje last had van de kou. “Tijdens de 3 bloeidagen was er veel vocht en mist, en lieten de bloemen zich vallen. Als gevolg hiervan zal bijna 70% van de partijen verloren gaan, met een overschot aan grote maten (3A/2A) en onvermijdelijk hoge prijzen voor de abrikoos. Zodra de prijzen dalen tot 3,50 euro, gaan mensen echter weer abrikozen eten en zijn er onvoldoende partijen om aan de vraag te voldoen."
"Het zou ook heel goed kunnen dat de prijs van abrikozen op een gegeven moment weer zal stijgen. Het is een heel atypisch seizoen voor de abrikoos. Het gebrek aan producten zal halverwege het seizoen al voelbaar zijn, net als dat bij asperges op dit moment het geval is, die geen Franse concurrentie kennen."
Heropleving van de markt
“De markt trekt weer aan. Er is sprake van een hernieuwde belangstelling met de komst van nieuwe producten als watermeloenen, asperges en steenfruit. De dagen worden langer en de temperaturen zijn langzaamaan aan het stijgen en dat is gunstig voor de vraag.”
Ontwikkeling van partnerschappen
De meeste partnertelers van Louis Rosario zijn gevestigd in Spanje voor de teelt van wortel, avocado, asperges, artisjok, snijbiet en venkel. Het bedrijf is echter ook nieuwe samenwerkingsverbanden met Portugal aan het ontwikkelen voor boerenkool, pompoen en citrus en met Marokko voor watermeloenen. "We hebben ervoor gekozen om te diversifiëren met partners uit verschillende landen. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en garandeert een breder assortiment, waarmee we onze klanten meteen meer keuze kunnen bieden."
Er is ook sprake van enige ontwikkeling vanuit Latijns-Amerika met Peruaans en Braziliaans fruit. "We ronden het seizoen van de groene meloen uit Brazilië en gember uit Peru af en starten met de gember uit China."
Alle foto's zijn aangeleverd door Louis Rosario
Over Louis Rosario
Louis Rosaria is opgericht in 1947 in Marseille met als doel Spaans fruit op de markt te brengen. Het familiebedrijf is begin jaren zeventig verhuisd naar Perpignan met de opening van de Saint Charles-markt.
Op dit moment wordt Louis Rosario gerund door Xavier Rosario, 3e generatie. Xavier heeft het aanbod van het bedrijf, dat oorspronkelijk gespecialiseerd was in citrus, gediversifieerd.
Wat betreft de export levert Louis Rosario de producten voornamelijk door heel Europa - inclusief Polen, Duitsland, Italië, Engeland, Ierland - aan groothandels en semi-groothandels. In Frankrijk zijn de producten van het bedrijf zowel in supermarkten als op de traditionele groothandelsmarkten verkrijgbaar.
Voor meer informatie:
Xavier Rosario
Louis Rosario Sarl
+33 (0) 4 68 68 33 11
[email protected]
www.louisrosario.com