Rusland: Lenta ziet omzet en brutomarge stijgen in Q1 2021
De Russische retailer Lenta rapporteerde in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een groei van de brutowinst met 2,4% j-o-j tot € 260 mln, waarbij de brutomarge met 26 basispunten j-o-j steeg tot 21,8%. De EBITDA bedroeg in deze periode € 74 mln, terwijl de EBITDA-marge 6,2% bedroeg.
Bron: esmmagazine.com
Portugese shoppers bezoeken meer supermarkten maar kopen minder
Portugese consumenten hebben sinds het begin van 2021 meer bezoeken gebracht aan supermarkten, maar de waarde en de omvang van het boodschappenmandje is afgenomen in vergelijking met 2020. Uit een marktanalyse van Kantar voor Centromarca blijkt dat Portugese consumenten tijdens de tweede lockdown (vanaf 15 januari 2021) drie keer meer boodschappen hebben gedaan in vergelijking met de eerste lockdown (2 maart tot en met 31 december 2020).
Bron: esmmagazine.com
Colruyt neemt foodservice-operator in België over
Colruyt Group heeft Culinoa overgenomen, dat omschreven wordt als 'een foodservice partner die meer dan 100 grootkeukens van zorginstellingen in België begeleidt en ondersteunt'. Volgens het bedrijf past de overname in zijn "ambitie om in te spelen op de evoluerende behoeften van professionele klanten en om kwaliteitscatering te promoten".
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Winst Sainsbury's daalt met 39% doordat kosten Covid-19 sterke omzet tenietdoen
Het Britse Sainsbury's rapporteerde een daling van 39% in de onderliggende winst voor belastingen over het hele jaar tot € 409 mln, omdat de sterke omzet van voedingsmiddelen tijdens de pandemie teniet werd gedaan door extra kosten en het afzien van belastingvermindering voor bedrijven.
Bron: reuters.com
België: Delhaize verandert naam om zich te concentreren op lokale producten
De Belgische supermarktketen Delhaize wordt "Belhaize". Met deze marketingstunt wil de retailer de aandacht vestigen op zijn focus op lokale producten. De Belgische retailer, sinds 2016 in Nederlandse handen, zal zijn naam niet echt veranderen: slechts 2 van de bijna 800 winkels krijgen het nieuwe logo en de webshop blijft delhaize.be. Wel zullen een aantal huismerkproducten tijdelijk een nieuwe naam krijgen en zullen lokale producten profiteren van een betere focus in de winkels en online.
Bron: retaildetail.eu
Nederland: Jumbo haalt € 200 mln op in eerste 'Schuldschein'-transactie
De Nederlandse retailer Jumbo Supermarkten heeft aangekondigd dat het € 200 mln heeft opgehaald op de Schuldschein-markt. Schuldschein is een onderhandse lening die onder Duits recht rechtstreeks wordt aangegaan bij investeerders, voornamelijk uit de bank-, verzekerings- en pensioensector. Het opgehaalde bedrag was twee keer zo hoog als de supermarkt had beoogd als gevolg van de grote belangstelling van investeerders, aldus de retailer eraan toe.
Bron: esmmagazine.com
VK: Oddbox kondigt uitbreidingsplannen aan en belooft tegen 2030 netto nuluitstoot te bereiken
De distributeur van AFG-overschotten Oddbox heeft een reeks nieuwe klimaatdoelstellingen onthuld, met de belofte om tegen 2030 een netto-uitstoot van nul te bereiken en tegen 2025 te voorkomen dat 150.000 ton voeding wordt weggegooid. De B Corp, die dozen met overtollige of klasse II-groenten en fruit aan de voordeur van klanten bezorgt, kondigde zijn nieuwe klimaat- en voedingsverspillingsdoelstellingen aan in een duurzaamheidsverslag.
Bron: businessgreen.com
Nederlanders besteden € 2,6 mld online in Europa
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar bijna € 2,6 mld uitgegeven aan aankopen bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit komt neer op een stijging van bijna 32% ten opzichte van de situatie een jaar eerder. In 2019 gaven consumenten in Nederland € 1,9 mld uit in Europese webwinkels. Dit jaar gaven ze ruim € 600 mln meer uit. Volgens het CBS, dat deze cijfers presenteerde, is het nog niet eerder voorgekomen dat de jaarlijkse uitgaven van Nederlanders bij online winkels in de EU zo sterk stegen.
Bron: ecommercenews.eu
Britse Waitrose breidt snelle thuisleveringen uit met Deliveroo
De Britse supermarkt Waitrose zal zijn Deliveroo-service tegen het einde van de zomer met 110 winkels uitbreiden tot 150, waardoor meer klanten toegang krijgen tot snelle thuisbezorging, aldus het bedrijf. Waitrose, dat deel uitmaakt van het John Lewis Partnership dat in handen is van de werknemers, zei dat het een tweejarige overeenkomst had gesloten met de app- en bezorgdienst na een succesvolle proef. Waitrose's lange samenwerking met online supermarktspecialist Ocado kwam in september vorig jaar tot een einde.
Bron: reuters.com