Extenda, het handelsbevorderingsagentschap van Andalusië, wil graag het leiderschap van de Andalusische biologische groenten- en fruitbedrijven op de internationale markten nog verder versterken. Zo organiseerde het een digitaal evenement gericht op de Benelux-markt. Nederland en België bieden zeer aantrekkelijke kansen voor de biologische groenten en fruit van Andalusië. De jaarlijkse omzet in de bio-sector bedraagt in beide landen zo’n € 2 miljard.
Het event kon rekenen op de medewerking van 15 Andalusische bedrijven en vijf Belgische en een Nederlands handelsagentschap. In totaal werden er 45 handelsbijeenkomsten gehouden.
Vorig jaar is er wegens de coronacrisis een opmerkelijke toename van de consumptie van biologische producten vastgesteld, vooral in Noord- en Midden-Europese landen. In de eerste lockdown groeide de verkoop van bioproducten in België met 15 à 35 procent. En ook daarna bleef het consumptieniveau er zo’n 10 procent hoger dan vóór de pandemie.
Volgens gegevens van Extenda zijn België en Nederland markten die sterk geïnteresseerd zijn in het aankopen van groenten en fruit die ze zelf niet, of in beperkte mate, telen. Denk daarbij aan citrus, steenfruit of exotisch fruit. Nu er een toename van de vraag is vastgesteld, en dan vooral van bioproducten, is het de doelstelling van Extenda om ervoor te zorgen dat Andalusische bedrijven vlot de weg vinden naar potentiële klanten, distributeurs en importeurs in de Benelux.
België en Nederland: biologische markten
In Nederland is de biologische voedingsmarkt aan een groei bezig. In 2018 bedroeg de omzet er € 1,6 miljard, een stijging van 8,4% ten opzichte van 2017, goed voor een marktaandeel van 3,5%. In de afgelopen vijf jaar bedroeg de jaarlijkse groei gemiddeld 10%, terwijl de conventionele voedingssector met 3% per jaar groeide.
Volgens een rapport van ICEX, het Spaans Agentschap voor Buitenlandse Handel, zal het marktaandeel voor biologische producten in Nederland naar verwachting verdubbelen tot 7% tegen 2025. De Nederlandse consument heeft steeds meer oog voor het milieu en de consumptie van gezonde voedingsmiddelen.
In België kocht 96% van de consumenten in 2019 minstens één keer biologische producten. In dat jaar besteedden de Belgische gezinnen € 779 miljoen aan biovoedsel, 4% meer dan in 2018. De groei wordt niet alleen gedreven door een groter aantal kopers, maar ook door een hogere aankoopfrequentie. In België blijven klassieke supermarkten het grootste afzetkanaal voor bio, op de voet gevolgd door gespecialiseerde winkels.
Voor meer informatie:
Extenda
www.extenda.es