Tholen - De avocado's maken in Europa een stormachtige ontwikkeling door. In Nederland steeg de consumptie van avocado's vorig jaar exponentieel van 35% naar 40%. We vroegen Annabel Könst en Tom Verbakel van Nature's Pride - dat de eetrijpe avocado's in Europa introduceerde - naar de huidige marktsituatie, de impact van Corona en de ervaringen met de plantaardige coating van Apeel.
"De eerste Corona-maanden vorig jaar zijn lastig geweest in de verschillende origines. In alle origines moest men binnen no-time met nieuwe protocollen in pakhuizen werken. Dit heeft vorig jaar aan het begin van het Peru-seizoen wel voor wat vertragingen gezorgd. Telers moesten overschakelen en hun oogst verdelen over meerdere pakhuizen om in het pakhuis genoeg afstand te kunnen bewaren. Gedurende de maanden die volgden is iedereen er meer en meer aan gewend geraakt. En inmiddels is het de dagelijkse manier van werken. In de meeste origines is het virus verre van onder controle en is de situatie in de gezondheidszorg nog steeds kritisch. Maar de AGF wordt ook in de landen van origine gezien als een vitaal beroep en mogen dus blijven produceren zelfs bij lock-downs", vertelt inkoper Annabel Könst.
Exponentiële consumptiegroei
"Qua afzet zagen we vorig jaar in de eerste maanden een switch van groothandel naar retail. Maar gedurende het jaar vervolgde en restaurants weer open mochten in de zomer, die allemaal een plan voor afhaal hadden klaarliggen, is de afzet naar de groothandel weer aardig rechtgetrokken. De retailverkoop is aanhoudend sterk en alle lichten staan op groen voor een stijgende consumptie in Europa. Door deze pandemie zijn mensen zich meer bewust geworden van wat ze eten, dit versnelt de penetratiegraadverhoging van avocado's. De consumptie van avocado's in Nederland is vorig jaar gegroeid van 35% naar 40%, zo blijkt uit de GFK consumptiecijfers. Dit is een exponentiële groei maar nog steeds slechts 40% van de bevolking. In Zweden en Denemarken bijvoorbeeld eet 60% van de mensen avocado. We verwachten ook dat de consumptie in Duitsland aanzienlijk zal groeien en we zien een goed potentieel voor Oost-Europa."
"Het eten van avocado's is geen trend meer, avocado's hebben inmiddels een plaats veroverd op de boodschappenlijstjes, wat betekent dat avocado's deel uitmaken van de dagelijkse consumptie. En nog steeds zijn er veel consumenten over te halen tot het eten van avocado’s. Dit we doen met innovatieve campagnes die zijn toegespitst op de voedingswaarden van avocado's. Het eten van avocado’s heeft een positief effect op het cholesterolgehalte en dit is uniek in de schappen van groenten en fruit", aldus Annabel.
Gevraagd naar de huidige marktsituatie, antwoordt Sourcing Manager Tom Verbakel: "Na een paar moeilijke weken qua beschikbaarheid door diverse omstandigheden - Chili seizoen minder en eerder klaar, daardoor ook landen als Spanje en Marokko eerder klaar vanwege het naar voren halen van de producties. Stakingen in Peru in week 11, vastgelopen boot in het Suez-kanaal, logistieke uitdagingen in Zuid Afrika - komt er meer volume los in de markt, met name gestimuleerd door de volumes vanuit Peru. Peru is het seizoen nu goed begonnen en we gaan daar ook een goede aanvoer van zien. Door een betere spreiding en grotere vraag uit de Verenigde Staten verwachten we lagere piekweken in vergelijk met vorig jaar. Daarbij heeft de consumptie in Europa een mooie boost gekend door de hoge volumes van vorig jaar. Juni wordt door de WAO (World Avocado Organization) aangemerkt als avocado maand. Hieromheen worden mooie promoties gepland."
Nieuwe landen
"Een land waar jaarlijks veel avocado's worden aangeplant is Colombia. "Met het jaar komt er dan ook meer in productie. Colombia is een belangrijke speler voor de overgangsmaanden tussen de seizoenen en groeit steeds meer uit naar een jaarrond speler met hun verschillende teeltgebieden en hoogtemeters. Verder zijn er geen nieuwe producerende landen van dat kaliber, maar wel landen zoals Peru (Olmos/Motupe) en Zuid Afrika met veel jonge plantages, die er jaarlijks bij komen in productie", vertelt Annabel. "Daarnaast zien we een jaarlijkse groei in Marokko. En daarnaast lopen er veel projecten in andere landen in Afrika, (Kenia, Tanzania, Rwanda, Zimbabwe, Ethiopië) waar nog een hoop tijd in geïnvesteerd moet worden om op een kwaliteitsniveau te komen wat in Europa gevraagd wordt, maar waar zeker potentie in zit."
Apeel
Ruim een jaar gelden introduceerde Nature's Pride de plantaardige coating van Apeel op de avocado's. Gevraagd naar de resultaten, antwoordt Tom: "We zijn heel enthousiast over de plantaardige bescherming van Apeel die ervoor zorgt dat de avocado’s twee keer langer houdbaar zijn. Metingen gedurende de pilotfase laten een halvering van voedselverspilling zien in winkels met Apeel avocado's van Nature's Pride. Het verschil in waste per vrachtwagen is 3.900 avocado's, wat gelijk staat aan milieubesparing in de toeleveringsketen van 640 kg CO2 en 720.000 liter water. Deze resultaten zorgen ervoor dat steeds meer retailpartners kiezen voor Apeel avocado’s."
"De Apeel avocado’s zijn al bij diverse retailpartners in landen als Duitsland, Denemarken, Zwitserland, Nederland, Noorwegen en België verkrijgbaar. Ook lopen er momenteel gesprekken met andere partijen in Europa die interesse hebben in een samenwerking. Daarnaast zijn we bezig om het assortiment met Apeel te verbreden. Binnenkort starten we met mango’s. We gaan ervoor om steeds meer klanten producten met Apeel te kunnen leveren en zo samen op nog grotere schaal voedselverspilling tegen te gaan!"
Voor meer informatie:
Tom Verbakel / Annabel Könst
Nature's Pride
+31 (0)174 219155
[email protected]
Annabel.Konst@naturespride .nl
www.naturespride.nl